Jaarstukken 2019

Paragrafen

Paragraaf sociale monitor

Beleid

Algemeen

Onze ambities hebben we eind 2017 geconcretiseerd in de maatschappelijke agenda. Dat hebben we samen met onze partners gedaan, om zo de gedeelde zeggenschap en verantwoordelijkheid te bereiken. Daarnaast hebben we de beleidsperiode transities sociaal domein geëvalueerd. Om deze ambities te kunnen realiseren hebben we in 2018 - na een scenariostudie - de financiële kaders bepaald in de Kadernota 2019 en vastgelegd in de Begroting 2019. Ook heeft de gemeenteraad de strategie voor het brede sociaal domein 2019-2022 vastgesteld (november 2019).

Voor ieder thema hebben we samen met onze partners resultaten geformuleerd die we de komende periode willen bereiken. Op de afzonderlijke resultaten hebben we met onze partners indicatoren benoemd. Deze indicatoren geven ons de komende periode een indicatie of we de gewenste vooruitgang boeken op de verschillende resultaten. De themaplannen en de geformuleerde resultaten zijn in april 2019 door de raad vastgesteld. Daarnaast vindt u in de themaplannen de overige doorlopende ‘gewone’ activiteiten en resultaten.

Op basis van die financiële kaders en de strategie hebben we in bouwbijeenkomsten eind 2018 met onze inwoners en partners de volgende stap gezet door in vijf themaplannen onze ambities uit te werken in concrete gezamenlijke activiteiten. De vijf themaplannen zijn:
•   Themaplan Participatie
•   Themaplan Zelfredzaamheid en eigen mogelijkheden
•   Themaplan Gezonde leefstijl
•   Themaplan Leefbaarheid en veiligheid
•   Themaplan Opgroeien en opvoeden

In het vervolg van deze paragraaf vindt u de eerste verantwoording op een vernieuwende wijze, te weten per themaplan. In dit algemene deel gaan we in op de monitoring en onderwerpen die niet direct onder een of meerdere themaplannen te brengen zijn (start uitvoering na aanbesteding lokale inkoop Jeugd en Wmo, ontwikkelingen met betrekking tot ziekenhuis).

Monitoring

De monitoring op basis van indicatoren (en de financiële effecten van de maatregelen die we nemen in lijn met de scenariokeuze) gaan we verrijken, door stapsgewijs meer kwalitatieve aspecten toe te voegen. Dit jaar hebben we daartoe diverse inwoners en instellingen geïnterviewd. De eerste resultaten hebben we in september gedeeld met de raad. Cijfers in het sociaal domein spreken namelijk niet voor zich, maar moeten besproken worden om betekenis te krijgen.

Niet alle cijfers zijn even recent, sommige indicatoren zijn afhankelijk van externe bronnen, die minder frequent beschikbaar zijn. Ook zijn er een aantal indicatoren waarbij de (historische) getallen veranderd zijn, bijvoorbeeld door aanscherping van definities, of doordat we zelf meer gegevens hebben verzameld.

Financiële strategie

Naast maatschappelijke ambities hebben we ook de ambitie dat ons financiële huishoudboekje op orde is. In de Begroting 2019 hebben we de meerjarige financiële kaders voor het sociaal domein opgenomen in lijn met de scenariokeuze die in de Kadernota 2019 voor het sociaal domein is gemaakt. Het realiseren van onze maatschappelijke en financiële ambities is geen eenvoudige opgave. Het vraagt om een onlosmakelijke combinatie van het uitvoeren van maatregelen uit de scenariokeuze als (meerjarige) incidentele investeringen om structurele besparingen mogelijk te maken.

Waar in 2016 nog sprake was van een positief totaalsaldo op het sociaal domein van ongeveer € 1,4 miljoen ontstond in 2017 een negatief saldo op het sociaal domein van ongeveer € 3,5 miljoen. In het voorjaar van 2018 is daarom een scenariostudie gedaan om te komen tot financieel evenwicht in het sociaal domein.

De ontwikkeling van het tekort binnen het sociaal domein, de te treffen maatregelen en de aanvulling vanuit de algemene begrotingsruimte, is verwerkt in de Begroting 2019. Om de begroting te realiseren zijn de in het scenario opgenomen maatregelen financieel vertaald in de Begroting 2019 en inhoudelijk uitgewerkt in drie van de vijf themaplannen: Participatie, Zelfredzaamheid en eigen mogelijkheden en Opgroeien en opvoeden. Voor de financiële analyse verwijzen wij u naar de programmaverantwoording.

Lokale inkoop WMO en jeugd de start

Per 1-1-2019 zijn de nieuwe contracten voor lokale Wmo en Jeugdhulp ingegaan. Dit houdt in dat de gemeente resultaatgericht werkt en financiert. Samen met de inwoner stelt een gids resultaten op. De gids bepaalt hoe lang de inzet plaatsvindt of welk traject nodig is. Aan de duur van de inzet en de trajecten is een budget gekoppeld. Voor dit budget moet de aanbieder samen met de inwoner de resultaten behalen. Deze werkwijze is nieuw voor zowel de gemeente, als voor de inwoners, als voor de aanbieders.
In 2019 zijn daarnaast aanbestedingen voor preventie, jeugdhulp op het AZC en curatieve jeugd-GGZ voorbereid en afgerond en is de aanbesteding voor de Sterk-producten (jeugdhulp in het onderwijs) voorbereid.

Ontwikkelingen ziekenhuis

Op 25 oktober 2018 is het IJsselmeerziekenhuis in Lelystad failliet verklaard. Vanuit het ministerie van VWS is een toekomstverkenner aangesteld die een visie voor de zorg in Flevoland heeft opgesteld. De gemeente Dronten, de provincie Flevoland en de gemeenten Urk, Noordoostpolder, Lelystad en Dronten, hebben steeds ambtelijk en bestuurlijk afstemming gevoerd om waar mogelijk gezamenlijke inbreng te leveren. Op 1 januari 2019 werd het proces gestart om een visie te schetsen voor de toekomst. Voor de gemeenten en provincie was en is de belangrijkste inzet het maximaal waarborgen van de beschikbaarheid van medisch specialistische zorg, acute zorg en acute verloskunde voor de inwoners in de regio. Ook is het van belang dat de toekomstvisie houvast biedt voor partijen om met elkaar voor de lange termijn de zorg passend te organiseren.
Na de oplevering van de visie, heeft het college haar zorgen geuit over de gemiddelden waarop het rapport gebaseerd is en de ontbrekende nuances om te komen tot oplossing van echte problemen en zorgpunten. Eind 2019 is  een zorgtafel gestart onder leiding van een onafhankelijke voorzitter en inmiddels zijn er 3 projectleiders gestart (twee vanuit de verzekeraars en één vanuit het openbaar bestuur) met de uitwerking van de projecten die op de agenda van de zorgtafel staan. In het derde kwartaal heeft er startbijeenkomst en een zorgtafel plaatsgevonden.
Aan deze tafel zitten de partijen die regelmatig met elkaar in gesprek blijven. Informatie delen, gezamenlijk afspraken maken en die opvolgen en kennisnemen van de resultaten van de monitoring zijn belangrijke stappen die gezet moeten worden om de Agenda voor de zorg in Flevoland te realiseren.
Met de provincie en gemeenten in Flevoland is een succesvol lobbytraject bewandeld richting de Tweede kamer dat geresulteerd heeft in veel aangenomen moties door de Tweede Kamer.
Het college heeft bij de GGD extra om aandacht gevraagd voor het niet halen van de aanrijtijden van de ambulances. De GGD heeft verbeteringen doorgevoerd voor de spreiding van de ambulances. De laatste cijfers laten een verbetering zien in aanrijtijden in voornamelijk Swifterbant.