Toelichting op de balans: passiva (vrije schermen)
Eigen vermogen
Het eigen vermogen van de gemeente Dronten bestaat uit het eigen vermogen Algemene dienst en het eigen vermogen Bouwgrondexploitatie. Beide delen zijn weer onderverdeeld in Algemene reserves, Bestemmingsreserves en resultaat exploitatie. Zie de volgende tabel.
Opbouw Eigen Vermogen | Saldo per 01-01-2019 | Resultaatbestemming 2018 | Toevoegingen 2019 | Onttrekkingen 2019 | Saldo per 31-12-2019 |
Algemene dienst | |||||
- Algemene reserve | 56.594.128 | 9.535.143 | 0 | -25.319.597 | 40.809.674 |
- Bestemmingsreserves | 22.873.620 | 0 | 26.700.796 | -3.336.873 | 46.237.543 |
- Gerealiseerd resultaat (na mutaties in reserves) | 3.991.013 | -3.991.013 | 2.400.179 | -7.739.103 | -5.338.924 |
Totaal Algemene dienst | 83.458.761 | 5.544.130 | 29.100.975 | -36.395.573 | 81.708.293 |
Grondexploitatie | |||||
- Bestemmingsreserves | 6.109.886 | 0 | 3.851.660 | -4.506.382 | 5.455.164 |
- Gerealiseerd resultaat (na mutaties in reserves) | 5.544.130 | -5.544.130 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Bouwgrondexploitatie | 11.654.016 | -5.544.130 | 3.851.660 | -4.506.382 | 5.455.164 |
Totaal Eigen Vermogen | 95.112.777 | 0 | 32.952.635 | -40.901.955 | 87.163.457 |
In de volgende tabel is het verloop van alle reserves in het verslagjaar weergegeven. Daarna wordt per reserve een korte toelichting gegeven.
Naam reserve | Saldo per 01-01-2019 | Resultaatbestemming 2018 | Toevoegingen 2019 | Onttrekkingen 2019 | Inflatiecorrectie 2019 | Saldo per 31-12-2019 |
ALGEMENE DIENST | ||||||
Algemene reserve vrij aanwendbaar | 56.594.128 | 9.535.143 | -25.319.598 | 40.809.673 | ||
Totaal algemene reserve | 56.594.128 | 9.535.143 | 0 | -25.319.598 | 0 | 40.809.673 |
Bestemmingsreserves Algemene dienst | ||||||
Bestemmingsreserve Asbestsanering gem. gebouwen | 13.897 | 13.897 | ||||
Bestemmingsreserve Meerpaal gebouw | 8.120.081 | -517.464 | 7.602.617 | |||
Bestemmingsreserve Kapitaallasten scholencomplex Dronten - West | 61.218 | -5.691 | 55.527 | |||
Bestemmingsreserve Uitbr. investeringen 1999-2005 excl. Meerpaal | 1.692.363 | -118.767 | 1.573.596 | |||
Bestemmingsreserve De Reest | 542.703 | -16.519 | 526.184 | |||
Bestemmingsreserve Werkgevers- / werknemersactiviteiten | 62.700 | 62.700 | ||||
Bestemmingsreserve Eigen risicodragerschap WGA en ZW | 151.310 | 151.844 | 303.154 | |||
Bestemmingsreserve Participatiewet-inkomensdeel (voorheen WWB-inkomensdeel) | 1.485.013 | 1.485.013 | ||||
Bestemmingsreserve Verbetering dienstverlening 2015-2018 | 241.267 | -54.152 | 187.115 | |||
Bestemmingsreserve MFG 2 Biddinghuizen | 262.600 | 20.000 | 282.600 | |||
Bestemmingsreserve Duurzaamheidsprojecten | 355.410 | 9.156 | 364.566 | |||
Bestemmingsreserve Zware beschoeiingen | 90.437 | 90.437 | ||||
Bestemmingsreserve ICT | 103.731 | 103.731 | ||||
Bestemmingsreserve Knelpunten Inburgering | 77.922 | 77.922 | ||||
Bestemmingsreserve Bovenwijkse voorzieningen | 416.167 | 416.167 | ||||
Bestemmingsreserve Bovenplanse verevening | 5.000 | 5.000 | ||||
Bestemmingsreserve Sportbeleid 2018-2021 | 500.000 | -166.765 | 333.235 | |||
Bestemmingsreserve Speelruimteplan | 122.000 | 95.000 | 217.000 | |||
Bestemmingsreserve Bijdrage ruimtelijke ontwikkeling | 108.016 | 108.016 | ||||
Bestemmingsreserve Accommodatiebeleid | 922.343 | 495.198 | -30.000 | 1.387.541 | ||
Bestemmingsreserve Sociaal Domein | 5.046.000 | -2.414.190 | 2.631.810 | |||
Bestemmingsreserve Kunstaankopen openbare ruimte | 10.000 | 10.000 | 20.000 | |||
Bestemmingsreserve Precariobelasting 2018-2025 | 100.000 | 200.000 | 300.000 | |||
Bestemmingsreserve Inrichting Dierenweide | 671.442 | 671.442 | ||||
Bestemmingsreserve kapitaallasten Aat de Jonge zwembad | 1.712.000 | 0 | 1.712.000 | |||
Bestemmingsreserve huisvesting gemeentehuis | 0 | 20.155.131 | -13.116 | 20.142.015 | ||
Bestemmingsreserve De Zuid-Walvisstraat | 0 | 2.800.326 | -208 | 2.800.118 | ||
Bestemmingsreserve realisatie MFC Swifterbant | 0 | 2.764.141 | 2.764.141 | |||
Totaal bestemmingsreserves | 22.873.620 | 0 | 26.700.796 | -3.336.872 | 0 | 46.237.544 |
Gerealiseerd resultaat (na mutaties in reserves) Algemene dienst | ||||||
Reserve Rekeningsaldi Algemene dienst | 3.991.013 | -3.991.013 | 2.400.179 | -7.739.103 | -5.338.924 | |
Gerealiseerd resultaat (na mutaties in reserves) Algemene dienst | 3.991.013 | -3.991.013 | 2.400.179 | -7.739.103 | 0 | -5.338.924 |
GRONDEXPLOITATIE | ||||||
Bestemmingsreserves Grondexploitatie | ||||||
Bestemmingsreserve MFG Swifterbant | 258.483 | 0 | 258.483 | |||
Bestemmingsreserve Niet afgesloten exploitaties (POC) | 4.221.203 | 3.851.660 | -4.506.382 | 3.566.481 | ||
Bestemmingsreserve Financiële buffer GREX het Palet | 1.630.200 | 0 | 1.630.200 | |||
Totaal bestemmingsreserves Grondexploitatie | 6.109.886 | 0 | 3.851.660 | -4.506.382 | 0 | 5.455.164 |
Gerealiseerd resultaat (na mutaties in reserves) Grondexploitatie | ||||||
Reserve Rekeningsaldi grondexploitatie | 5.544.130 | -5.544.130 | 0 | |||
Gerealiseerd resultaat (na mutaties in reserves) Grondexploitatie | 5.544.130 | -5.544.130 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting Algemene reserve Algemene dienst
Deze algemene reserve dient als bufferfunctie voor onvoorziene incidentele uitgaven die noodzakelijkerwijs doorgang moeten vinden.
Toelichting bestemmingsreserves Algemene dienst
Hieronder wordt een korte inhoudelijke toelichting gegeven op de Bestemmingsreserves van de Algemene dienst.
Bestemmingsreserve asbestsanering gem. gebouwen
Deze reserve dient ter dekking van de kosten van de in het boekjaar uitgevoerde asbestsaneringen. In 2019 waren er geen mutaties.
Bestemmingsreserve Meerpaal gebouw
Deze dekkingsreserve is ter dekking van 2/3e deel van de afschrijvingen/aflossingen. De mutaties zijn gemaakt conform de vastgestelde onttrekkingen bij de Nota reserves en voorzieningen 2016.
Bestemmingsreserve kapitaallasten scholencomplex Dronten-West
Deze dekkingsreserve is ter dekking van 2/3e deel van de afschrijvingen/aflossingen. De mutaties zijn gemaakt conform de vastgestelde onttrekkingen bij de Nota reserves en voorzieningen 2016.
Bestemmingsreserve uitbr. investeringen 1999-2005 excl. Meerpaal
Deze dekkingsreserve is ter dekking van 2/3e deel van de afschrijvingen/aflossingen. De mutaties zijn gemaakt conform de vastgestelde onttrekkingen bij de Nota reserves en voorzieningen 2016.
Bestemmingsreserve de Reest
Deze dekkingsreserve is ter dekking van 2/3e deel van de afschrijvingen/aflossingen. De mutaties zijn gemaakt conform de vastgestelde onttrekkingen bij de Nota reserves en voorzieningen 2016.
Bestemmingsreserve werkgevers- / werknemersactiviteiten
Deze reserve is ingesteld om extra kosten voor werkgevers- en werknemersactiviteiten op te vangen. Er waren geen mutaties in 2019.
Bestemmingsreserve Eigen risicodragerschap WGA en ZW
Deze reserve is ingesteld om toekomstige verplichtingen op te kunnen vangen die voortvloeien uit het eigen risicodragerschap vanuit de WGA en de ziektewet. Jaarlijks wordt deze gevoed met de werkelijke besparing op de premies aan het UWV.
Bestemmingsreserve Participatiewet inkomensdeel (voorheen WWB inkomensdeel)
Deze reserve is ingesteld om mogelijke nadelige effecten in het inkomensdeel Participatiewet te kunnen opvangen en wordt gevoed als er in enig jaar een overschot is. Indien er in een ander jaar tekorten zijn worden deze onttrokken aan de reserve voor zover er saldo is.
Bestemmingsreserve Verbetering Dienstverlening (voorheen flankerend beleid EGEM-I)
Deze reserve is ingesteld ter dekking van de kosten voor het realiseren van de strategische doelen voor de verbetering van de dienstverlening. In 2019 zijn de werkelijke lasten onttrokken.
Bestemmingsreserve Multifunctioneel Gebouw (MFG) 2 Biddinghuizen
Deze reserve is voor de incidentele kosten voor de realisering het MFG 2 in Biddinghuizen. Conform de begroting is in 2019 aan deze reserve € 20.000 toegevoegd.
Bestemmingsreserve duurzaamheidsprojecten
Deze reserve is ter dekking van projecten binnen het programma duurzaam. In 2019 is de ontvangen SDE-subsidie van de Reest toegevoegd aan de reserve.
Bestemmingsreserve zware beschoeiingen
Deze reserve is ter dekking van kosten voor het vervangen van zware beschoeiingen van Ral en Pierland. Er waren geen mutaties in 2019.
Bestemmingsreserve ICT
Deze reserve dient om fluctuaties in de uitgaven van het informatieplan 2012-2015 op te vangen. Er waren geen mutaties in 2019.
Bestemmingsreserve knelpunten Inburgering
Deze reserve dient om incidentele knelpunten op het gebied van inburgering op te vangen. Er waren geen mutaties in 2019.
Bestemmingsreserve Bovenwijkse voorzieningen
Deze reserve is ingesteld bij de jaarrekening 2013 voor het kostenverhaal grondexploitaties. Met deze verhaalde kosten kan een gedeelte van de bovenwijkse voorzieningen worden gefinancierd. Er waren geen mutaties in 2019.
Bestemmingsreserve Bovenplanse verevening
Deze reserve is ingesteld bij de Nota reserves en voorzieningen 2016 voor bovenplanse verevening. Hierbij worden de verhaalde kosten weer ingezet bij andere ruimtelijke plannen om zo de gewenste ruimtelijke doelstelling (bijvoorbeeld sociale woningbouw) te realiseren. In 2019 waren er geen mutaties.
Bestemmingsreserve Sportbeleid 2018-2021
Deze reserve is ingesteld bij het vaststellen van het sportbeleidsplan 2018 - 2012 "Dronten in beweging". In 2019 is, conform besluitvorming, € 166.765 onttrokken.
Bestemmingsreserve Speelruimteplan
Deze reserve is ingesteld bij het vaststellen van het "Speelruimteplan gemeente Dronten". Jaarlijks wordt hier, conform de uitgangspunten van het plan, het restant van het budget aan toegevoegd om fluctuatie tussen realisatie en begroting in de jaren op te kunnen vangen. In 2019 is € 95.000 toegevoegd aan de reserve.
Bestemmingsreserve Bijdrage ruimtelijke ontwikkeling
Deze reserve is ingesteld bij de Nota reserves en voorzieningen 2016 voor het bijdragen aan ruimtelijke ontwikkeling bij anterieure overeenkomsten. Er waren geen mutaties in 2019.
Bestemmingsreserve Accommodatiebeleid
Deze reserve is ingesteld bij de voortgangsrapportage 2014 om nieuw accommodatiebeleid vorm te geven, ter dekking van toekomstige kapitaallasten die voortvloeien uit het accommodatiebeleidsplan ten aanzien van het gemeentelijk vastgoed. Conform begroting is er per saldo in 2019 € 465.198 toegevoegd.
Bestemmingsreserve Sociaal Domein
De bestemmingsreserve dient als buffer om tekorten in het Sociaal Domein op te vangen. De stand van de reserve per 1-1-2019 was € 5.046.000. Dit saldo bestond uit een storting van € 5.000.000 vanuit de bestemming resultaat jaarrekening 2017 ter dekking van de verwachte tekorten in 2019 en 2020 en € 46.000 in 2019 ten behoeve van Algemeen Maatschappelijk Werk 2017-2019 (MDF) zoals besloten bij de kadernota 2017. In 2019 is in totaal € 2.400.179 (peildatum 28-2-2020) aan de reserve onttrokken. Dit betrof € 46.000 voor AMW conform besluitvorming en € 2.354.179 voor het voorlopig resultaat Sociaal Domein.
Bestemmingsreserve Kunstaankopen openbare ruimte
Deze reserve is ingesteld voor de aankopen van kunst voor de openbare ruimte. Met een storting van € 10.000 per jaar in deze reserve is het mogelijk om eenmaal per vier of vijf jaar een nieuw kunstwerk te kopen voor de openbare ruimte.
Bestemmingsreserve Precariobelasting 2018-2025
Deze reserve is ingesteld om de per 2022 structureel wegvallende inkomsten Precariobelasting op te kunnen vangen. Tot 2021 worden er bedragen toegevoegd aan de reserve oplopend tot € 400.000. Vanaf 2022 vallen deze bedragen tot 2025 in een gelijk ritme weer vrij.
Bestemmingsreserve Inrichting Dierenweide
Deze reserve is ingesteld voor de herinrichting van de Dierenweide alsmede de aanleg van een fietsverbinding. Er waren geen mutaties in 2019.
Bestemmingsreserve Kapitaallasten Aat de Jonge zwembad
Deze reserve is ingesteld ter dekking van de kapitaallasten van de bouw van het Aat de Jonge zwembad. Vanaf 2020 zal jaarlijks € 114.133 aan deze bestemmingsreserve worden onttrokken als dekking voor de kapitaallasten.
Bestemmingsreserve Huisvesting gemeentehuis
Deze reserve is ingesteld bij de besluitvorming omtrent de verbouwing van het gemeentehuis en dient er dekking van de afschrijvingslasten. In 2019 is er € 20.155.131 vanuit de Algemene reserve toegevoegd en is de werkelijke afschrijving onttrokken.
Bestemmingsreserve De Zuid-Walvisstraat
Deze reserve is ingesteld bij de besluitvorming omtrent de herinrichting het gebied De Zuid-Walvisstraat en dient ter dekking van de afschrijvingslasten. In 2019 is er € 2.800.326 vanuit de Algemene reserve toegevoegd en is de werkelijke afschrijving onttrokken.
Bestemmingsreserve Realisatie MFC Swifterbant
Deze reserve is ingesteld bij de besluitvorming omtrent de realisatie MFC Swifterbant en dient ter dekking van de afschrijvingslasten. In 2019 is er € 3.065.641 vanuit de Algemene reserve toegevoegd.
Toelichting op Algemene reserve Grondexploitatie
Deze reserve is bedoeld als risicobuffer voor de grondexploitaties. Het jaarresultaat voor de grondexploitaties is nihil. Hierdoor blijft de omvang van de Algemene reserve Grondexploitatie € 0.
Bestemmingsreserve Grondexploitaties
Bestemmingsreserve MFG Swifterbant
Deze reserve is voor de incidentele kosten voor de realisering het MFG in Swifterbant. Er waren geen mutaties in 2019.
Bestemmingsreserve Niet afgesloten exploitaties (POC)
Het verplicht toepassen van de POC-methode kan leiden tot een negatieve boekwaarde in latere jaren. Gevolg is dan dat er een voorziening zou moeten worden getroffen. Dit is niet wenselijk gezien de winstneming in voorgaande jaren. Om dit effect op vangen is deze bestemmingsreserve gevormd. In 2019 is er per saldo € 654.722 onttrokken.
Bestemmingsreserve Ontwikkeling Hanzekwartier
Deze reserve is bij de jaarrekening 2019 ingesteld en wordt in 2020 gevoed vanuit de tussentijdse winstneming van de grondexploitatie Scholenzone-HZ conform de door de raad vastgestelde grondexploitatie in 2012.
Bestemmingsreserve financiële buffer GREX het Palet
Deze reserve dient om mogelijk incidentele tegenvallers bij de ontwikkeling van het complex Het Palet binnen de grondexploitatie De Gilden op te kunnen vangen. Er waren geen mutaties in 2019.
Voorzieningen
De voorzieningen behoren tot het vreemde vermogen van de gemeente en worden onderverdeeld in voorzieningen algemene dienst en voorzieningen bouwgrondexploitatie. De stand van de voorzieningen per 31 december 2019 bedraagt € 33.175.074 (algemene dienst) en € 8.581.767 (grondexploitatie).
In de volgende tabel staat een overzicht van het verloop van de voorzieningen.
Voorzieningen | Saldo per 01-01-2019 | Resultaatbestemming 2018 | Toevoegingen 2019 | Onttrekkingen 2019 | Inflatiecorrectie 2019 | Saldo per 31-12-2019 | Type voorziening | Plan periode | Vaststelling |
ALGEMENE DIENST | |||||||||
Voorzieningen Algemene dienst | |||||||||
Voorziening Onderhoud wegen | 5.975.483 | 3.122.614 | -1.912.592 | 7.185.505 | B | 2016-2020 | 26-5-2016 | ||
Voorziening Algemeen onderhoud gem. gebouwen | 4.087.103 | 725.536 | -647.051 | 4.165.588 | B | 2015-2020 | 28-5-2015 | ||
Voorziening Renovatie openbare verlichting | 265.687 | -265.687 | 0 | B | 2013-2017 | 28-3-2013 | |||
Voorziening Onderhoud/beheer riolering | 400.000 | 0 | 400.000 | B | 2016-2021 | 26-5-2016 | |||
Voorziening Rioolbeheer | 18.193.984 | 907.890 | 0 | 19.101.874 | C | 2016-2021 | 26-5-2016 | ||
Voorziening Afvalstoffenheffing | 715.426 | -715.426 | 0 | B | 2012-2016 | 11-9-2012 | |||
Voorziening Onderhoud bruggen | 362.073 | 577.000 | -238.780 | 700.293 | B | 2017-2021 | 15-12-2016 | ||
Voorziening Inventaris gemeentelijke binnensportaccommodaties | 60.676 | 50.000 | -31.524 | 79.152 | B | - | - | ||
Voorziening Maintain zwembad | 0 | 205.532 | 0 | 205.532 | |||||
Voorziening APPA | 1.400.670 | 231.283 | -127.402 | 1.504.551 | A | ||||
Voorziening Wachtgeld wethouders | 255.770 | -191.908 | 63.862 | A | |||||
Totaal voorzieningen Algemene Dienst | 31.716.872 | 0 | 5.819.855 | -4.130.370 | 0 | 33.406.357 | |||
Voorziening dubieuze debiteuren Algemene dienst | |||||||||
Voorziening Dubieuze debiteuren Algemene dienst | 185.496 | 85.233 | 270.729 | A | |||||
Voorziening Dubieuze debiteuren Sociale zaken | 2.211.242 | -111.512 | 2.099.730 | A | |||||
Totaal voorzieningen dubieuze debiteuren Algemene dienst (*) | 2.396.738 | 0 | -26.279 | 0 | 0 | 2.370.459 | |||
Totaal voorzieningen Algemene dienst | 34.113.610 | 0 | 5.793.576 | -4.130.370 | 0 | 35.776.816 | |||
GRONDEXPLOITATIE | |||||||||
Voorzieningen Grondexploitatie | |||||||||
Voorziening De Voor 240 | 40.661 | 813 | -41.474 | 0 | A | ||||
Voorziening De Graafschap 1e fase 231 | 1.939.772 | 38.795 | -46.725 | 1.931.842 | A | ||||
Voorziening De West kantoorvilla's complex 115 | 4.462 | 89 | -4.551 | 0 | A | ||||
Voorziening Risico De Poort van Dronten 161 | 6.280.504 | 125.610 | -434.386 | 5.971.728 | A | ||||
Voorziening Havenkade-HZ 127 | 231.994 | 446.202 | 678.196 | A | |||||
Totaal voorzieningen Grondexploitatie | 8.497.393 | 0 | 611.509 | -527.136 | 0 | 8.581.766 | |||
Verrekend met boekwaarde Grondexploitaties (**) | -8.497.393 | ||||||||
Restant voorziening Grondexploitaties | 0 | 0 | 611.509 | -527.136 | 0 | 8.581.766 | |||
(A) Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's | |||||||||
(B) Kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt | |||||||||
(C) Voorzieningen voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor heffing wordt geheven |
(*) de voorzieningen dubieuze debiteuren (€ 2.370.459 ultimo 2019) zijn op de balans verrekend met de nog openstaande debiteuren. Deze zijn dus geen onderdeel van de voorzieningen Algemene dienst.
Toelichting op Voorzieningen Algemene dienst
Voorzieningen Onderhoud wegen, bruggen, gebouwen en openbare verlichting
Deze voorzieningen zijn ingesteld om de onderhoudskosten meerjarig te dekken. Bij ieder onderdeel is een meerjarig onderhoudsplan beschikbaar. Die onderhoudsplannen worden vijfjaarlijks herzien. De storting in de voorziening is gebaseerd op het meerjarige onderhoudsplan. De besteding in 2019 is op basis van het werkelijk uitgevoerde onderhoud.
In 2019 is in verband met de overdracht van een deel van de Swifterringweg en de Biddingweg door de provincie Flevoland een bedrag van € 1.154.000 ten behoeve van toekomstig onderhoud ontvangen. Dit is conform besluitvorming bij de Slotrapportage 2018 voor € 300.000 toegevoegd aan de Voorziening Onderhoud bruggen en voor € 854.000 aan de Voorziening Onderhoud wegen.
De resterende claims die waren opgenomen in de Voorziening Renovatie openbare verlichting zijn 2019 volledig afgewikkeld.
Voorziening Rioolbeheer
Deze voorziening en de Voorziening Onderhoud/beheer riolering is gebaseerd op het geactualiseerde GRP in 2016 en dient ter dekking van de investeringen in de riolering. De voorziening wordt gevoed met een deel van de inkomsten uit de rioolheffing en dient op lange termijn voldoende te zijn om onderhoud aan en investeringen in vervanging en renovatie van het rioolstelsel te dekken.
Voorziening afvalstoffenheffing
Uitgangspunt is dat de afvalbeheerskosten (inclusief BTW en kwijtschelding) worden gedekt uit de afvalstoffenheffing. Aangezien soms sprake is van forse schommelingen in inkomsten en uitgaven is deze voorziening ingesteld ter egalisatie van de afvalstoffenheffing. In 2019 is het restantsaldo onttrokken ter dekking van het exploitatietekort.
Voorziening inventaris gemeentelijke binnensportaccommodaties
De voorziening inventaris binnensportaccommodaties is ter egalisering van de kosten voor de aanschaf van sportmaterialen en -toestellen. In 2016 zijn de werkelijke lasten onttrokken.
Voorziening Maintain zwembad
De voorziening Maintain zwembad is ingesteld voor het groot onderhoud aan het Aat de Jonge zwembad.
Voorziening APPA
De voorziening APPA is ingesteld ter dekking van de pensioenverplichtingen van enkele oud-wethouders. Voor de overige oud-wethouders zijn andere pensioenregelingen getroffen (pensioenverzekeringen, pensioenen zijn afgekocht of de pensioenverplichtingen zijn in de lopende exploitatiebegroting gedekt). Bij de berekening van de voorziening is rekening gehouden met de volgende indicatoren:
- Berekeningsdatum 31-12-2019;
- GBM/GBV 2013-2018 met een leeftijdsterugstelling m/v 5/1;
- Rekenrente 0,29% (i.p.v. 1,577% vorig jaar).
Ook zijn er een aantal wethouders waarvoor een APPA-plan is afgesloten door de gemeente. Het verschil tussen het benodigde beleggingstegoed en het opgebouwde beleggingstegoed maakt eveneens onderdeel uit van de voorziening APPA.
Voorziening Wachtgeld wethouders
Onder deze voorziening vallen de frictiekosten door wachtgeld, op basis van de wachtgeldregelingen zoals deze in de APPA is opgenomen. In verband met de verplichtingen in 2019 is er een onttrekking gedaan van € 191.908.
Voorziening Dubieuze debiteuren (algemene dienst en sociale zaken)
De voorziening Dubieuze debiteuren dient ter dekking van vorderingen van belasting-debiteuren, debiteuren sociale zaken en overige debiteuren. Jaarlijks wordt bij de jaarrekening de benodigde stand van de voorziening bepaald. Beide voorzieningen zijn op de balans gesaldeerd met de post debiteuren.
(**) de voorzieningen grondexploitaties zijn op de balans gesaldeerd met de boekwaarde van de grondvoorraden (zie verderop). Door de contante-waarde berekening zijn kleine verschillen ontstaan die als voorziening op de balans zijn blijven staan. Voor nadere details zie de nota reserves en voorzieningen 2016 en het bijlageboek bij deze jaarrekening. Conform de voorschriften van het BBV worden de grondexploitaties gedisconteerd met het meerjarig streefpercentage van de Europese Centrale Bank voor de inflatie in de Eurozone (2%).
Tekstuele toelichting op voorzieningen grondexploitatie
Bij de jaarlijkse herberekening van de grondexploitaties is duidelijk geworden op welke grondexploitaties exploitatietekorten worden verwacht. De gemeente heeft (verlies)voorzieningen getroffen om deze verwachte exploitatietekorten op te vangen. Zie ook de paragraaf grondbeleid.
De voorzieningen grondexploitaties dienen ter dekking van het huidige tekort op de exploitaties.
Per saldo zijn de voorzieningen grondexploitaties in 2019 met € 84.373 toegenomen.
De in 2016 gevormde nieuwe voorziening voor het risico Poort van Dronten als uitvloeisel van de aangescherpte regelgeving BBV, kan voor € 308.776 per saldo vrijvallen.
Daarnaast vallen de volgende voorzieningen per balansdatum gedeeltelijk of geheel vrij:
- 240 De Voor;
- 231 De Graafschap;
- 115 De West kantoorvilla's.
Voor grondexploitatie 127 Havenkade-HZ is daarentegen een dotatie noodzakelijk.
Vaste schulden (looptijd langer dan 1 jaar)
De vaste schulden van de gemeente bestaan uit onderhandse geldleningen afgesloten bij de B.N.G. de stand van de onderhandse geldleningen per 31 december 2019 bedraagt € 19.342.856. Er is totaal in 2019 € 861.288 aan rente betaald voor de onderhandse geldleningen. De rentepercentages voor de onderhandse geldleningen fluctueren tussen de 3,46 en 5,13 procent.
Vlottende passiva
Vlottende schulden (looptijd korter dan 1 jaar)
De vlottende schulden van de gemeente bestaan uit kasgeldleningen, bank, giro en overige schulden (crediteuren). In onderstaande tabel is stand van de vlottende schuld aangegeven.
Vlottende schulden (looptijd korter dan 1 jaar) | Stand 31-12-2018 | Stand 31-12-2019 |
Bank | ||
- BNG | 0 | |
Overige schulden: | ||
- Crediteuren algemene dienst | 2.071.254 | 4.569.530 |
- Waarborgsommen | 0 | |
- Verschil op balans | ||
Totaal | 2.071.254 | 4.569.530 |
De waarborgsommen staan met ingang van 2019 onder de vaste schulden op de balans.
Overlopende passiva
De overlopende passiva van de gemeente bedraagt per 31 december 2019 € 6.811.364. Dit saldo bestaat uit:
| € 2.547.435 |
| € 1.414.054 |
| € 1.183.291 |
| € 371.654 |
| € 230.601 |
| € 171.663 |
Vooruitontvangen rijksgelden
De vooruit ontvangen rijksgelden betreft het overschot van de rijksgelden die besteed moeten worden aan de uitvoering voor specifieke geoormerkte taken. Als de gemeente het ontvangen geld niet aan deze taken besteedt, moet het worden terugbetaald. Het saldo van vooruit ontvangen rijksgelden bedraagt € 515.733 per 31 december 2019. In de volgende tabel staat een overzicht van het verloop per regeling in het boekjaar.
Vooruitontvangen Rijksbijdragen 2019 (geoormerkt) | Saldo per 01-01-2019 | Toevoegingen 2019 | Onttrekkingen 2019 | Saldo per 31-12-2019 |
Vooruitontvangen RMC-gelden | 63.042 | -32.911 | 30.131 | |
Vooruitontvangen Verkeersmaatregelen (BDU-infra) | 32.954 | 32.954 | ||
Vooruitontvangen VVE (Onderwijs Achterstanden Beleid) | 20.858 | 874.659 | -689.507 | 206.011 |
Vooruitontvangen Halte-toegankelijkheid (BDU-Halte) | 145.865 | 145.865 | ||
Vooruitontvangen VSV-gelden | 80.633 | 20.140 | 100.773 | |
Totaal Vooruitontvangen Rijksbijdragen | 343.353 | 894.799 | -722.418 | 515.734 |
Toelichting
- RMC-gelden zijn voor de leerplicht-activiteiten. De mutaties en eindstand sluit aan op de bijbehorende accountantsverklaring;
- BDU-infra en BDU-halte: Vanaf 2016 worden er geen rijksinkomsten meer toegevoegd. Het restant zal in 2020 worden besteed. De periode is verlengd tot en met 31-12-2020.
- Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE): het verschil tussen de rijksbijdrage en de subsidiabele kosten (via peuterspeelzaalwerk) is hier weergegeven;
- Vooruitontvangen VSV-gelden: Regeling terugdringen voortijdige schoolverlaters (2017 t/m 2020). Subsidie wordt uiterlijk 2020 besteed. Voor 2019 is € 20.140 toegevoegd.
Totaalbedrag opgenomen waartoe aan natuurlijke en rechtspersonen borgstellingen of garantstellingen zijn verstrekt
De stand van de gewaarborgde leningen van de gemeente bedraagt per 31 december 2019 afgerond € 237.578.608. De grootste garantstellingen betreffen Oost Flevoland Woondiensten (€ 220.139.950), afvalbedrijf HVC (€ 10.267.601) en Impact (€ 2.333.852), Stichting MFG2 (€ 4.400.000) Redepassage (€ 37.205), Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland (€ 400.000).
De gemeente staat voor 25% garant voor de leningen die Oost Flevoland Woondiensten vanaf 2001 is aangegaan via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW).
De gemeente heeft hier een achtervangfunctie. Dat wil zeggen dat de gemeente alleen het risico loopt een renteloze lening aan het Waarborgfonds te moeten verstrekken als OFW niet aan de verplichtingen voldoet en het vermogen van het WSW onvoldoende is om dat af te dekken. Dit risico wordt als erg klein ingeschat. Zie ook de risicoanalyse in de paragraaf weerstandsvermogen.
Naam rechtspersoon | Object van de garantstelling | Toelichting oorspronkelijk bedrag | Totaal 01-01-2019 | Totaal 31-12-2019 | Nieuw 2019 | Gemeentelijk aandeel in % |
Stichting Impact | nieuwbouw locatie Dronten lening BNG | 674.887 | 577.449 | 560.778 | - | 100 |
Stichting Impact | nieuwbouw locatie Dronten lening BNG | 911.500 | 798.023 | 778.491 | - | 100 |
Stichting Impact | nieuwbouw locatie Dronten lening BNG | 1.356.250 | 1.039.792 | 994.583 | - | 100 |
Stichting MFG2 | Stichting MFG2 | 4.400.000 | - | 4.400.000 | 4.400.000 | 100 |
CAH Dronten | Nieuwbouw lening ABN Amro | 3.200.000 | 1.679 | 1.679.895 | - | 100 |
Vereniging van Eigenaren Beheer Redepassage | Redepassage Dronten lening ING | 1.800.000 | 87.220 | 13.440 | - | 100 |
Vereniging van Eigenaren Beheer Redepassage | Redepassage Dronten lening ING (in 2 leningdelen) | 37.409 | 23.765 | - | 100 | |
HVC Alkmaar | Middelen bedrijfsvoering (garantstelling als aandeelhouder) | 11.030.000 | 10.382.910 | 10.267.601 | - | 100 |
Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland | Garantstelling gelden derden beheer (eis DNB) | 400.000 | 400.000 | 400.000 | - | 100 |
Waarborgfonds Sociale Woningbouw | Indirecte garantstelling (achtervangfunctie gemeente) | 279.518.000 | 222.034.924 | 220.139.950 | - | 25 |
Niet uit de balans blijkende financiële verplichtingen
Alle ten tijde van het opmaken van de jaarrekening beschikbare informatie omtrent de feitelijke situatie per balansdatum is bij het opmaken van de jaarrekening in aanmerking genomen en verwerkt. Er hebben zich na het opmaken van de jaarrekening gebeurtenissen voorgedaan die nadere informatie geven over de feitelijke situatie op balansdatum.
Belangrijke gebeurtenis na balansdatum: COVID-19 (Corona) virus
De gehanteerde grondslagen voor waardering en resultaatbepaling van de jaarrekening 2019 zijn gebaseerd op de continuïteitsveronderstelling van de gemeente. Echter in de regio Wuhan in China startte in december 2019 een uitbraak van het COVID-19 virus. Medio februari 2020 is dit virus in heel Europa (waaronder ook Nederland) doorgedrongen. Om het virus zo goed mogelijk te bestrijden heeft het Kabinet maatregelen getroffen, waaronder het verbieden van bijeenkomsten van (grote) groepen mensen, diverse reisverboden en de sluiting van eet- en drinkgelegenheden en sport- en fitnessclubs, scholen en kinderdagverblijven tot in ieder geval 20 mei 2020. Vergaande maatregelen zijn op dit moment niet uitgesloten. Dit heeft een aanzienlijke impact op de economie en werkgelegenheid in zowel binnenland als het buitenland. De uiteindelijke gevolgen hiervan zijn op dit moment nog niet te overzien.
Ook voor onze gemeente heeft de uitbraak van het COVID-19 virus, op het moment van het opmaken van de jaarrekening, directe organisatorische gevolgen c.q. onzekerheden. Deze organisatorische gevolgen c.q. onzekerheden bestaan uit:
- Alle medewerkers werken zoveel als mogelijk vanuit huis en zijn voor onderlinge afstemming aangewezen op telefonie of digitale oplossingen;
- De gemeente biedt waar nodig extra ondersteuning aan inwoners en bedrijven binnen de gemeente die in (financiële) moeilijkheden zijn gekomen. Dit heeft impact op onze werkzaamheden die we op dit moment nog niet volledig kunnen overzien.
Naast de bovenstaande organisatorische gevolgen heeft dit direct dan wel indirect ook financiële gevolgen c.q. onzekerheden voor onze gemeente. Het Corona virus heeft conform de uitspraak van de commissie BBV geen directe financiële gevolgen voor de jaarrekening 2019. Echter vanaf het boekjaar 2020 kunnen de volgende financiële gevolgen van toepassing zijn voor onze gemeente, voor zover wij kunnen overzien op het moment van het opmaken van de jaarrekening:
- Kasstromen, zo biedt de gemeente uitstel van betaling voor de gemeentelijke belastingen aan alle ondernemers tot 31 augustus 2020. Zo nodig kunnen ondernemers verder uitstel van betaling krijgen. De uitgestelde betaaltermijn geldt voor alle ondernemers met een inschrijving in de Kamer van Koophandel. Het risico op oninbaarheid van vorderingen zal toenemen;
- Doorschuiven van diverse beleidsactiviteiten, waardoor zaken later gerealiseerd worden dan gedacht;
- Inkomstenderving van gesubsidieerde instellingen en verbonden partijen, waarbij het weerstandsvermogen van die partijen wellicht onvoldoende is om dit op te kunnen vangen;
- Landelijk ingestelde regelingen zoals de "Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers" of een toename aan zelfstandigen die een beroep doen op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen.
- Er wordt opnieuw een economische recessie verwacht. Dit zal leiden tot een grotere werkloosheid die zich door kan vertalen naar een groter beroep op bijstand. Normaliter worden gemeenten hiervoor zo nodig gecompenseerd door het Rijk (t-2) al dan niet met maatwerk (voorfinanciering o.i.d.). Een economische recessie kan daarnaast impact hebben op bijvoorbeeld onze grondexploitaties als gevolg van vertraging in de uitgifte;
- Het kabinet gaat in overleg met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) over de mogelijkheid om (voorlopige) lokale aanslagen aan ondernemers stop te zetten en al opgelegde aanslagen aan bedrijven in te trekken. Het gaat hierbij in het bijzonder om de toeristenbelasting.
De uiteindelijke financiële impact van bovenstaande zaken is op dit moment niet redelijkerwijs in te schatten.
Wij verwachten qua liquiditeit geen problemen omdat wij zonder problemen bij de Bank voor Nederlandse Gemeenten geld kunnen lenen. Gezien de huidige situatie op de geld- en kapitaalmarkt zijn daaraan geen of nauwelijks rentekosten aan verbonden.
De uitbraak van het COVID-19 virus heeft zoals al vermeld geen invloed op de cijfers over het boekjaar 2019. Het gemeentebestuur heeft passende maatregelen genomen c.q. zorgt ervoor dat passende maatregelen worden genomen om de continuïteit van de bedrijfsactiviteiten te waarborgen. De jaarrekening is dan ook opgemaakt uitgaande van de veronderstelling van continuïteit van de bedrijfsactiviteiten.
Aanbestedingen
Met een tweetal leveranciers van afvalverwerking is in het verleden een overeenkomst gesloten die ieder jaar stilzwijgend wordt verlengd en ten onrechte niet Europees is aanbesteed. In 2020 is de gemeente een aanbestedingsprocedure gestart. De totale geschatte resterende contractwaarde bedraagt voor 2020 circa € 175.000.
Lopende verplichtingen | ||
Onderwerp | Jaarlasten | Loopt tot en met |
IT Beheer | € 1.100.000,00 | 1-8-2023 |
Vuilophaal en -afvoer | € 1.175.000,00 | 31-12-2021 |
Onderhoudswerkzaamheden groen; beheer buitensport | € 1.000.000,00 | 31-12-2021 |
Leerlingenvervoer | € 875.000,00 | 30-6-2025 |
Telefonie, hardware | € 750.000,00 | 20-9-2021 |
ICT-plan | € 375.000,00 | 31-12-2023 |
Verwerking GFT-afval | € 250.000,00 | 30-6-2022 |
Brandstoffen | € 200.000,00 | 10-1-2021 |
Diverse verzekeringen | € 200.000,00 | 31-12-2020 |
Schoonmaakwerkzaamheden | € 150.000,00 | 31-3-2022 |
Verwerkersovereenkomst inzake de Wet Bescherming Persoonsgegevens | € 175.000,00 | 25-7-2022 |
Microsoft en Adobe licenties | € 125.000,00 | 26-3-2021 |