1.1.2 Financiële hoofdlijnen
Met de jaarstukken leggen wij verantwoording af aan de gemeenteraad over het gevoerde beleid. Wij laten zien wat we in 2019 hebben bereikt, wat we daarvoor hebben gedaan en wat dat heeft gekost.
De Jaarstukken 2019 bestaan uit het jaarverslag en de jaarrekening. Bij het maken van de jaarstukken volgen wij het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten en de financiële verordeningen.
In de tabel 'recapitulatie' onder de financiële analyse van het resultaat 2019 wordt het geraamde resultaat en het gerealiseerde resultaat 2019 inzichtelijk gemaakt. Daarbij is ook het jaarrekeningresultaat te lezen.
Toelichting financiële afwijkingen per programma
In het jaarverslag verklaren we per programma de afwijkingen tussen Begroting na wijziging 2019 en de realisatie 2019. De belangrijkste afwijkingen per taakveld worden toegelicht. Als richtlijn hanteren we het grensbedrag van toelichting bij afwijkingen van € 50.000 en hoger.
Samenvatting Lasten en Baten | Realisatie | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
(x € 1.000) | 2018 | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 |
Subtotaal Exploitatie Lasten | -95.023 | -92.834 | -99.698 | -99.365 | 333 |
Subtotaal Exploitatie Baten | 37.887 | 28.293 | 28.900 | 32.936 | 4.036 |
Saldo baten en lasten excl. algemene dekkingsmiddelen, overhead, onvoorzien, vennootschapsbelasting en mutaties reserves | -57.136 | -64.541 | -70.798 | -66.429 | 4.369 |
Subtotaal Algemene dekkingsmiddelen Lasten | 2.049 | -2.036 | -2.536 | -1.700 | 836 |
Subtotaal Algemene dekkingsmiddelen Baten | 70.209 | 75.140 | 77.202 | 76.534 | -668 |
Saldo baten en lasten Algemene dekkingsmiddelen | 72.258 | 73.104 | 74.666 | 74.834 | 168 |
Subtotaal Overhead Lasten | -13.313 | -13.312 | -18.247 | -17.313 | 934 |
Subtotaal Overhead Baten | 287 | 204 | 284 | 485 | 201 |
Saldo overhead | -13.026 | -13.108 | -17.963 | -16.828 | 1.135 |
Saldo Onvoorziene uitgaven | - | -142 | -108 | - | 108 |
Saldo Vennootschapsbelasting | -257 | - | - | 471 | 471 |
Totale lasten exclusief reserves | -106.543 | -108.326 | -120.594 | -117.906 | 2.688 |
Totale baten exclusief reserves | 108.384 | 103.640 | 106.388 | 109.956 | 3.568 |
Saldo exclusief reserves | 1.841 | -4.686 | -14.206 | -7.950 | 6.256 |
Toevoegingen aan reserves | -22.674 | -794 | -26.929 | -40.088 | -13.159 |
Onttrekkingen uit reserves | 30.369 | 4.139 | 30.920 | 42.698 | 11.778 |
Saldo reserves | 7.695 | 3.345 | 3.991 | 2.610 | -1.381 |
Het geraamde c.q. gerealiseerde respectievelijk geanalyseerde resultaat (na mutaties reserves) | 9.535 | -1.345 | -10.214 | -5.339 | 4.875 |
Analyse van het resultaat 2019
De Jaarrekening 2019 sluit met een negatief resultaat van € 5,3 miljoen (afgerond).
Dit resultaat komt volledig ten laste van de algemene dienst. Het negatieve resultaat op de grondexploitaties van € 2,4 miljoen is onttrokken aan de bestemmingsreserve niet afgesloten exploitaties (POC).
Bij de Voortgangsrapportage 2019 werd nog rekening gehouden met een nadelig resultaat van € 10,2 miljoen; het resultaat van de jaarrekening is € 4,9 miljoen gunstiger dan bij de voortgangsrapportage. Van deze € 4,9 miljoen is € 3,7 miljoen vastgesteld voor budgetoverheveling, waarmee er per saldo nog € 1,2 miljoen (naar boven afgerond) te verklaren blijft ten opzichte van de voortgangsrapportage.
In onderstaande tabel wordt het geraamde resultaat en het gerealiseerde resultaat 2019 inzichtelijk gemaakt.
Afwijkingen per programma
In het volgende overzicht is op programmaniveau het verschil tussen de Begroting 2019 (na wijziging) en de Realisatie 2019 weergegeven. Daarin zijn ook de bedragen voor budgetoverhevelingen per programma apart opgenomen. De afwijkingen per programma zijn op een transparante wijze uiteengezet in de toelichting zoals opgenomen in het jaarverslag, bij de verantwoording per programma.
Overzicht afwijkingen per programma (ten opzichte van de begroting na wijzigingen) | Verschil tov de begroting | Budgetoverheveling | Restant |
Programma 0 Bestuur en ondersteuning | 1.653 | 1.211 | 442 |
Programma 1 Veiligheid | -259 | - | -259 |
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat | 186 | 44 | 142 |
Programma 3 Economie | 1.243 | 860 | 383 |
Programma 4 Onderwijs | 37 | 26 | 11 |
Programma 5 Sport, cultuur en recreatie | 588 | 285 | 303 |
Programma 6 Sociaal domein | 1.955 | 915 | 1.040 |
Programma 7 Volksgezondheid en milieu | -359 | 60 | -419 |
Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | -166 | 329 | -498 |
Totaalsaldo van baten en lasten vóór mutaties reserves (afgerond) | 4.875 | 3.730 | 1.145 |
Uit het overzicht van afwijkingen per programma (inclusief grondexploitaties) blijkt dat de grootste verschillen zich voordoen op de volgende programma's:
- Programma 1 Bestuur en ondersteuning : totaal € 442.000 (voordelig).
Het voordeel wordt met name veroorzaakt door de terugontvangst van Vpb als gevolg van herziene aangiften 2016 tot en met 2018.
- Programma 3 Economie : totaal € 383.000 (voordelig).
Dit verschil wordt voornamelijk veroorzaakt door het effect van de vrijval door actualisering van de benodigde voorziening voor de Poort van Dronten (€ 434.500);
- Programma 6 Sociaal domein: totaal € 1.040.000 (voordelig).
Binnen het totale resultaat van het programma is € 1.157.000 toe te schrijven aan de drie taken die vielen onder de transitie (Berenschot);
- Programma 7 Volksgezondheid en milieu : totaal € 419.000 (nadelig).
In hoofdzaak wordt het tekort veroorzaakt door hogere verwerkingskosten van afval (€ 335.000) en heeft het verstrekken en noodzakelijk vervangen van minicontainers gezorgd voor hogere lasten (€ 49.000).
- Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing : totaal € 498.000 (nadelig).
De actualisering van de voorziening voor complex 127 Hanzekwartier Havenkade heeft een negatief effect (€ 441.500). Daarnaast heeft de herziening van de POC-winst (Percentage of Completion) over voorgaande jaren en het tussentijds winst nemen per saldo een totaal negatief effect van € 311.000. Het afsluiten van complex 126 Hanzekwartier Ottoplein geeft een positief resultaat van € 210.500. Voor de details zie de paragraaf grondbeleid.
Budgetoverhevelingen
De budgetoverhevelingen van 2019 naar 2020 zijn u apart ter vaststelling voorgelegd in de vergadering van 26 maart 2020.
Structurele effecten uit de jaarstukken
In de jaarstukken wordt vooral terug gekeken. Het resultaat heeft echter ook betekenis voor de toekomst. Uit de programmaverantwoording van deze jaarstukken blijken een aantal mogelijk structurele financiële effecten. Deze effecten (zowel de voor- en nadelen) met een structureel karakter worden betrokken bij de eerstvolgende rapportage. Dit betreft de Kadernota 2021 die in de raad van 25 juni 2020 zal worden behandeld.
Vermogenspositie gemeente
Onze reserve- ofwel vermogenspositie bestaat uit de Algemene reserve en de Bestemmingsreserves van de gemeente. Eind 2018 is het totale vermogen € 95,1 miljoen afgerond en eind 2019 is het totale vermogen € 87,2 miljoen. De gemeente Dronten heeft hiermee een robuuste vermogenspositie en kan hierdoor mogelijke negatieve resultaten in de toekomst eenvoudig binnen de gemeentelijke reserves opvangen.
Het rekeningresultaat 2019 alleen op basis van baten en lasten (vóór mutaties in reserves) is negatief € 7,9 miljoen.
Het totale eigen vermogen, inclusief het gerealiseerd resultaat 2019, bedraagt per jaareinde 2019 € 87,2 miljoen afgerond. Daarmee is het eigen vermogen met 8,3% afgenomen.
Ontwikkeling reservepositie 2019 | (x 1.000) | ||
Totaal eigen vermogen 31-12-2018 | 95.112 | ||
Toevoegingen aan reserves 2019 | 40.088 | ||
Onttrekkingen uit reserves 2019 | -42.698 | Afname EV vanaf eind 2018 | |
Gerealiseerde resultaat (na mutaties reserves) | -5.339 | ||
Totaal eigen vermogen 31-12-2019 | 87.163 | 7.949 |
Voor een nadere toelichting op de structurele effecten verwijzen we u naar het overzicht financiële positie/structureel evenwicht.
Voorstel dekking resultaat
Het rekeningresultaat 2019 is € 5,3 miljoen negatief. Het voorstel voor dekking van dit nadelige resultaat is:
€ 5,3 miljoen op basis van het rekeningresultaat 2019 te onttrekken aan de Algemene reserve.