Jaarstukken 2019

Paragrafen

Paragraaf bedrijfsvoering

Interbestuurlijk toezicht (IBT)

Daarnaast zijn met de provincie in het kader van het Convenant Interbestuurlijk Toezicht (IBT) ook afspraken gemaakt over het opnemen van bepaalde kengetallen in de P&C-documenten. Interbestuurlijk toezicht is een wettelijke taak van de provincie waarbij zij toezicht houdt op de taakuitoefening door gemeenten. Het wettelijke uitgangspunt is dat de provincie voor alle beleidsterreinen de toezichthouder op gemeenten is met uitzondering van de terreinen waarop de provincie geen taken heeft. Het specifiek toezicht vormt hierop een uitzondering, waarbij met name het financieel toezicht integraal, op alle gemeentelijke domeinen, van toepassing is.  

Inleiding

Interbestuurlijk toezicht is een wettelijke taak van de provincie waarbij zij toezicht houdt op de taakuitoefening door gemeenten. Het wettelijke uitgangspunt is dat de provincie voor alle beleidsterreinen de toezichthouder op gemeenten is met uitzondering van de terreinen waarop de provincie geen taken heeft. Het specifiek toezicht vormt hierop een uitzondering, waarbij met name het financieel toezicht integraal, op alle gemeentelijke domeinen, van toepassing is.
Provincie en gemeenten zullen zich inspannen om op basis van transparantie, begrip en vertrouwen te komen tot een effectieve en efficiënte wijze van interbestuurlijk toezicht. Door het optimaliseren van het zelfregulerend vermogen van de gemeente en de versterking van controle door de gemeenteraden kan de provincie terughoudend met het toezicht omgaan. In de bestuursovereenkomst hebben partijen binnen Flevoland de uitgangspunten vastgelegd voor de vernieuwde interbestuurlijke verhoudingen en de wijze waarop zij met elkaar wensen om te gaan. Het Rijk blijft toezichthouder voor de gemeenten op die terreinen, waar provincies geen taak en expertise hebben. Dit geldt bijvoorbeeld voor onderwijswetten en sociale zaken.

Toezichtgebieden

Het college van B&W moet op een zestal beleidsthema's voldoen aan een aantal wettelijke afspraken. In deze paragraaf staan we stil bij deze zes thema's en in hoeverre we per thema aan de wettelijke afspraken hebben voldaan. Dit wordt aangegeven met 'terugblik'.

Het IBT betreft de onderstaande toezichtgebieden:

1. Financiën

In samenspraak met de provincie is afgesproken dat in de paragraaf IBT ten aanzien van het onderdeel financiën ingegaan wordt op de volgende onderdelen: sluitende meerjarenbegroting, weerstandsvermogen, materieel evenwicht (structurele baten zijn in evenwicht met de structurele lasten) en de schuldpositie.
De gemeente Dronten heeft een separate hoofdstuk in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing opgenomen. Dronten viel, met inachtneming van art. 203 van de Gemeentewet vanaf begroting 2016 onder repressief toezicht van de provincie met de kleur groen. Dit toezichtregime zal, naar verwachting, ook  in begroting 2020 worden gecontinueerd.

2. Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Bouwen en Milieu)

Bescherming van mens en natuur tegen schade en gevaar. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor uitvoering van toezicht en handhaving en deugdelijke kwaliteit van het nalevingstoezicht.
In kader van het IBT wordt jaarlijks een verslag Vergunningen en Handhaving (VH) opgesteld. Het Verslag VH 2018 is in mei 2019 aan de raad aangeboden. Voor de inhoud verwijzen wij u naar het desbetreffende rapport, gezien de veelheid van speerpunten. De belangrijkste conclusie uit dit rapport is dat de uitvoering van de meeste speerpunten redelijk goed op orde is. Op de ambitieuze planning mocht dit een goede score worden genoemd. Het verslag VH 2019 zal medio mei 2020 aan de raad worden aangeboden.

3. Ruimtelijke ordening

De gemeenteraad stelt, ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening voor het gehele grondgebied van de gemeente een of meer structuurvisies en bestemmingsplannen vast.

Bestemmingsplannen:
Voor het gehele grondgebied van de gemeente zijn bestemmingsplannen vastgesteld. Voor het overgrote deel zijn dit ook actuele bestemmingsplannen (< 10 jaar oud). De meeste (delen van) bestemmingsplannen die ouder zijn dan 10 jaar, zijn opgenomen in hernieuwde bestemmingsplannen die in voorbereiding waren (zoals bestemmingsplan Woongebieden, vastgesteld januari 2019). Voor een aantal bestemmingsplannen geldt dat deze nog slechts van toepassing zijn op kleine gebieden, die bij de actualisatieslag tussen wal en schip zijn gevallen (hierbij moet gedacht worden aan delen van bermen, sloten, wegen) of waar niet direct nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen te verwachten zijn. Deze restgebiedjes worden bij een eerstvolgende herziening van de aangrenzende bestemmingsplannen (of wijziging van een omgevingsplan) meegenomen. Overigens is de actualiseringsplicht formeel vervallen per 1 juli 2018 (met het oog op de voorbereiding op de Omgevingswet), mits de bestemmingsplannen elektronisch raadpleegbaar zijn. Dit is het geval voor de plannen in de gemeente Dronten op
www.ruimtelijkeplannen.nl.

Structuurvisie:
De gemeente beschikt voor het hele grondgebied over een actuele structuurvisie 'Dronten 2030' en voor het Hanzekwartier is dit de structuurvisie 'Hanzekwartier'. Ook het Regioplan Windenergie Zuidelijk en Oostelijk Flevoland is een (sectorale) structuurvisie conform de Wro.

4. Huisvesting vergunninghouders

Gemeenten geven uitvoering aan de wettelijke taak om verblijfsgerechtigden tijdig te huisvesten. Het aantal wordt door het Rijk in de halfjaarlijkse taakstelling bepaald. Tijdig betekent binnen twaalf weken nadat verblijfsgerechtigde aan een gemeente is verbonden. In het kader van IBT legt de gemeente met de ‘rapportage halfjaarlijks toezichtverslag realisatie taakstelling huisvesting verblijfsgerechtigden gemeente’ elk half jaar verantwoording af aan de provincie over de mate waarin de taakstelling is gerealiseerd.

5. Archiefwet

Het doel van het toezicht op archief- en informatiebeheer is om bij gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen te komen tot een betrouwbare informatievoorziening.
Uit het jaarlijkse verslag (jaarverslag 2018 en Archief KPI verslag 2018) over de archieven die na de publicatie van het jaaroverzicht IBT 2018 zijn gepubliceerd, blijkt dat er twee punten zijn die speciale aandacht behoeven. Deze aandachtspunten krijgen vorm in 2020. Dit betreft het kwaliteitssysteem, en het metadataschema (TMLO). Het kwaliteitssysteem gaat in 2020 verder vorm krijgen, zal in dat jaar bestuurlijk worden vastgesteld, en aansluitend worden ingevoerd. Het toepassen van een kwaliteitssysteem is een wettelijke verplichting. Na 2019 gaat ook het metadataschema (TMLO) vorm krijgen. Dit wordt projectmatig opgepakt. Mede met het oog op de aansluiting op het e-Depot is dit punt belangrijk. Deze actiepunten hebben prioriteit, en zijn tevens terugkerende agendapunten tijdens de reguliere overleggen met de gemeentearchivaris.

6. Monumenten en archeologie

Ten aanzien van Rijksmonumenten (beschermd stads/dorpsgezicht) en Archeologie is er toezicht op gemeentelijke ruimtelijke plannen en op vergunningverlening en handhaving.
Voor het onderwerp 'monumenten en archeologie' is afgesproken dat de gemeenten tweejaarlijks toezichtinformatie aan de provincie verstrekken in de vorm van de Monitor Erfgoedinspectie die iedere twee jaar door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt uitgebracht. Het ministerie stelt de Monitor Erfgoedinspectie op aan de hand van de gegevens die door de gemeenten worden aangeleverd.