Wat heeft het gekost in 2019?
Financieel sluit dit programma het jaar 2019 af met een resultaat van: | € 3.034.000. |
Dit is het totaalsaldo van baten en lasten voor dit programma ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).
Lasten en Baten | Rekening | Primitieve | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
(x € 1.000) | 2018 | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 | |
Lasten | ||||||
0.1 | Bestuur | -2.397 | -2.168 | -2.481 | -2.360 | 122 |
0.2 | Burgerzaken | -1.894 | -1.961 | -2.167 | -1.813 | 354 |
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | -511 | -363 | -447 | -491 | -44 |
0.4 | Overhead | -13.313 | -13.312 | -18.247 | -17.313 | 933 |
0.5 | Treasury | 2.048 | -2.537 | -2.537 | -1.691 | 846 |
0.61 | OZB woningen | - | - | - | -10 | -10 |
0.62 | OZB niet-woningen | -536 | -527 | -527 | -638 | -112 |
0.7 | Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | - | 500 | - | - | - |
0.8 | Overige baten en lasten | - | -1.074 | -1.266 | -57 | 1.208 |
0.9 | Vennootschapsbelasting (VpB) | -257 | - | - | 471 | 471 |
Subtotaal Lasten | -16.860 | -21.442 | -27.671 | -23.902 | 3.769 | |
Baten | ||||||
0.1 | Bestuur | 68 | - | - | - | - |
0.2 | Burgerzaken | 739 | 709 | 716 | 537 | -179 |
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | 226 | 46 | 246 | 320 | 74 |
0.4 | Overhead | 287 | 204 | 284 | 485 | 201 |
0.5 | Treasury | 991 | 7.177 | 7.578 | 5.695 | -1.884 |
0.61 | OZB woningen | 5.460 | 5.393 | 5.393 | 5.634 | 241 |
0.62 | OZB niet-woningen | 3.703 | 3.950 | 3.950 | 4.219 | 269 |
0.63 | Parkeerbelasting | 31 | 8 | 8 | 10 | 2 |
0.64 | Belastingen overig | 1.431 | 1.108 | 1.108 | 1.151 | 43 |
0.7 | Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | 57.344 | 56.396 | 58.056 | 58.570 | 514 |
0.8 | Overige baten en lasten | - | 16 | 16 | 1 | -15 |
Subtotaal Baten | 70.280 | 75.007 | 77.356 | 76.621 | -735 | |
Saldo Lasten en Baten programma 0 | 53.420 | 53.566 | 49.685 | 52.719 | 3.034 | |
0.10 | Toevoegingen aan reserves (lasten) | -10.628 | -212 | -20.367 | -30.051 | -9.684 |
0.10 | Onttrekkingen uit reserves (baten) | 2.245 | - | 26.538 | 34.922 | 8.384 |
0.10 | Saldo Reserves programma 0 | -8.383 | -212 | 6.170 | 4.871 | -1.300 |
Resultaat programma 0 | 45.037 | 55.856 | 55.856 | 57.590 | 1.734 |
Hierna verklaren we per taakveld de afwijkingen tussen Begroting na wijziging 2019 en de werkelijkheid 2019. De belangrijkste afwijkingen (lasten en baten) per taakveld worden toegelicht. Als richtlijn hanteren we het grensbedrag van toelichting bij afwijkingen van € 50.000 en hoger.
0.1 Bestuur
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
€ 97.000 | Voordeel | Lasten: Jaarlijks wordt de benodigde voorziening voor pensioenen opnieuw berekend. Uit deze berekening volgt voor 2019 een vrijval, waardoor de kosten per saldo lager zijn dan begroot. |
€ 87.500 | Voordeel | Lasten: Minder onderzoeken en geen grote onderzoeken door Rekenkamer. |
€ 66.500 | Voordeel | Lasten: Begroot bedrag voor raadsinformatiesysteem. De uitgaven hiervoor zitten op overhead - ICT. |
€ 51.500 | Voordeel | Lasten: Minder kosten op bestuurlijke samenwerking, VNG, VNG afdeling Flevoland, Regio Zwolle. |
€ 50.000 | Voordeel | Lasten: Geen uitgaven ten behoeve van modernisering lokale democratie. |
€ 500 | Voordeel | Overige kleine posten < € 25.000 |
- € 231.000 | Nadeel | Lasten: Een extra storting in de pensioenvoorziening voor (voormalig) wethouders door een verlaging van het rentepercentage. |
€ 122.000 | Voordeel | Totaal lasten |
0.2 Burgerzaken
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
€ 226.000 | Voordeel | Lasten: De lagere kosten zijn veroorzaakt door minder inhuur van personeel als gevolg van de aangekondigde reisdocumentendip en lagere opleidingskosten. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf Bedrijfsvoering. |
€ 128.000 | Voordeel | Lasten: Er zijn in 2019 minder documenten (11.197 stuks) afgenomen dan in 2018 (15.732 stuks). Hierdoor zijn minder rijksdocumenten ingekocht en tegelijkertijd minder legesinkomsten ontvangen (zie baten). |
€ 354.000 | Voordeel | Totaal lasten |
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
- € 179.000 | Nadeel | Baten: Minder rijksdocumenten zijn afgenomen, wat een derving van inkomsten betekent van € 183.500. Aangezien dit tegelijkertijd een voordeel oplevert voor de aanschaf van de documenten (zie lasten), betekent dit per saldo een nadeel van € 55.500 voor de leges. Overigens is deze derving van inkomsten (verwachte derving € 145.500) aangekondigd in het kader van de reisdocumentendip (zie risicoparagraaf). |
- € 179.000 | Nadeel | Totaal baten |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
€ 34.500 | Voordeel | In 2019 is een grondperceel verkocht aan de erfpachter. |
€ 39.500 | Voordeel | Overige kleine posten < € 25.000 |
€ 74.000 | Voordeel | Totaal baten |
0.4 Overhead
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
€ 57.500 | Voordeel | Lasten: Door de aanstelling van de regisseur Dienstverlening vanaf mei is een aantal geplande activiteiten vertraagd. Wij stellen voor dit projectbudget over te hevelen naar 2020, conform het raadsbesluit van maart 2020. |
€ 44.000 | Voordeel | Lasten: Door verdergaande digitalisering is minder uitgegeven aan drukwerk en fotokopieën. |
€ 132.500 | Voordeel | Lasten: Een voordelig saldo op salarissen, ingeleend personeel en de stelposten voor flexibel personeel. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf Bedrijfsvoering. |
€ 187.000 | Voordeel | Lasten: Minder uitgaven op loopbaan en mobiliteitsbudget. |
€ 1.223.000 | Voordeel | Lasten: Het voordeel wordt veroorzaakt door vrijval van de in de begroting opgenomen kapitaallasten voor de verbouwing van het gemeentehuis. |
€ 796.000 | Voordeel | Lasten: Voor 2019 stonden diverse projecten in het kader van verbetering in ICT-structuur en digitalisering op het programma. Dit betreft onderstaande projecten: |
- € 1.202.500 | Nadeel | Lasten: In 2019 is de start van de verbouw gestart, waarbij vooral het traject van tijdelijke huisvesting veel aandacht heeft gevraagd. Het bedrag voor de tijdelijke huisvesting is begroot voor de gehele looptijd van het project op € 4.253.500. De aanname in de verdeling tussen de jaarschijven in de begroting is destijds gezet op 25% van de uitgaven in 2019 en 75% in 2020. Echter komt de verdeling over de jaarschijven op basis van werkelijke uitgaven uit op 50% / 50%. We blijven over de hele looptijd binnen het taakstellende budget dat er voor tijdelijke huisvesting beschikbaar is gesteld. |
- € 61.500 | Nadeel | Lasten: Reis- en verblijfkosten, niet separaat begroot. |
- € 59.500 | Nadeel | Lasten: Meerkosten op juridisch advies als gevolg van complexe dossiers zoals WNRA, Lelystad Airport, aanbestedingen. |
- € 69.500 | Nadeel | Lasten: Meerkosten vergaderingen en verteringen. |
- € 114.000 | Nadeel | Lasten: overige kleinere verschillen (per saldo) |
€ 933.000 | Voordeel | Totaal lasten |
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
- € 75.000 | Nadeel | Baten: In de aanbesteding voor de vervanging van de werkplekapparatuur is een opbrengst voor oude apparatuur meegenomen. Deze opbrengst viel lager uit. Bovendien is ook een deel van de te vervangen apparatuur alsnog ingezet op de tijdelijke locaties. |
€ 35.500 | Voordeel | Baten: SPUK Rijksbijdrage |
€ 129.000 | Voordeel | Baten: In het kader van mobiliteit- en loopbaanontwikkeling worden medewerkers gedetacheerd bij externe organisaties. |
€ 30.000 | Voordeel | Baten: Ontvangsten Wet Tegemoetkoming Loondomein 2017 en 2018. |
€ 26.500 | Voordeel | Baten: Ontvangen loonkostensubsidie 2019 en 2018. |
€ 40.000 | Voordeel | Baten: Interne verrekening van salariskosten met subsidie RMC/leerplichtwet (Regionaal Meld- en coördinatiepunt). |
€ 15.000 | Voordeel | Overige bedragen < € 25.000. |
€ 201.000 | Voordeel | Totaal baten |
0.5 Treasury
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
€ 846.000 | Voordeel | Het voordeel op de overige financieringen betreft voornamelijk ontvangen dividenden en rente op garantstellingen. |
€ 846.000 | Voordeel | Totaal lasten |
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
- € 1.884.000 | Nadeel | Baten: Bij het opstellen van de begroting zijn meer kapitaallasten toegerekend aan de verschillende taakvelden (€1.437.000). Omgekeerd is een voordeel op de overige taakvelden (voornamelijk op 0.3 Beheer overige gebouwen en 0.4 Overhead). Daarnaast is er meer rente aan het eigen vermogen toegerekend dan begroot (€ 401.000). |
- € 1.884.000 | Nadeel | Totaal baten |
0.61 OZB woningen
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
€ 241.000 | Voordeel | De totale waardeontwikkeling laat de afgelopen jaren een stijgende lijn zien, die door de waardeontwikkeling op de woningmarkt wordt gestuwd. Voor 2019 hierdoor de opbrengst voor zowel de OZB woningen als niet-woningen de afgelopen periode verder opgelopen. |
€ 241.000 | Voordeel | Totaal baten |
0.62 OZB niet-woningen
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
- € 112.000 | Nadeel | Lasten: de aanpassing van de uitvoeringskosten door het GBLT werd besloten na sluiting van de voortgangsrapportage; deze zal in 2020 neutraal verwerkt worden. De aanpassing is conform contractuele afspraken en laten een bestendige gedragslijn met voorgaand jaar zien. |
- € 112.000 | Nadeel | Totaal lasten |
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
€ 269.000 | Voordeel | Vooral bij de OZB gebruiker niet-woningen zijn en worden meer objecten in de aanslag betrokken dan eind vorig jaar ingeschat. Dit is het gevolg van de leegstandscontrole welke in projectvorm samen met Dronten is uitgevoerd in 2019. |
€ 269.000 | Voordeel | Totaal baten |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
€ 514.000 | Voordeel | Voornamelijk door de extra uitkeringen faciliteitenbesluit bij de decembercirculaire voor de jaren 2017 en 2019 voor een totaal van € 431.000 en het aanpassen van de herverdeelreserve van € 75.000. |
€ 514.000 | Voordeel | Totaal baten |
0.8 Overige baten en lasten
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
€ 108.000 | Voordeel | Lasten: De post onvoorzien is niet volledig ingezet. |
€ 100.000 | Voordeel | Lasten: Bij de kadernota is eenmalig € 100.000 ter beschikking gesteld voor het uitvoeren van initiatieven uit de samenleving. Het voorstel voor besteding van het budget is in maart 2020 aangeboden aan de raad, waarna de uitvoering van de gekozen initiatieven opgestart zal worden. Het budget is hiervoor overgeheveld naar 2020. |
€ 808.000 | Voordeel | Lasten: De stelpost voor de lasten die voortkomen uit het principeakkoord CAO gemeenteambtenaren die in 2019 is afgesloten (€ 500.000) en diverse stelposten met betrekking tot ombuiging kosten personeel, flexibele schil en inzet ingeleend personeel bij ziektevervanging en de meerkosten van tijdelijke invulling vacatureruimte zijn ten laste gekomen van de verschillende taakvelden. Een meer uitgebreide toelichting op de salariskosten en ingeleend personeel is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering. |
€ 192.000 | Voordeel | Lasten: Diverse (stel)posten waarvan de uitgaven op andere taken zijn verantwoord of welke niet zijn gebruikt waaronder vier stelposten algemeen (€ 47.000), projecten (€ 53.000), schade (€ 62.000) en verzekeringen (€ 15.000). |
€ 1.208.000 | Voordeel | Totaal lasten |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
€ 471.000 | Voordeel | Lasten: In september 2019 is met de Belastingdienst een Vaststellingsovereenkomst (VSO) getekend in het kader van het vooroverleg ten aanzien van het grondbedrijf. In deze VSO zijn met name de uitgangspunten voor de bepaling van de fiscale winst vastgelegd. Deze uitgangspunten zijn voor de gemeente Dronten positiever dan de oorspronkelijke positie die het ministerie van financiën naar voren bracht. |
€ 471.000 | Voordeel | Totaal lasten |