Jaarstukken 2019

Jaarrekening

Overzicht van baten en lasten en de toelichting

Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid

In het algemeen geldt dat een budgetafwijking die betrekking heeft op bestaand beleid en tijdig is gemeld aan de raad, rechtmatig is. De afwijking wordt bij goedkeuring door de raad, ook rechtmatig als deze niet tijdig is gemeld, maar exogeen, onontkoombaar en/of onvoorzien is. Afwijkingen die niet tijdig zijn gemeld en/of niet passen in het beleid zijn onrechtmatig. De begrotingsafwijkingen worden op hoofdlijnen toegelicht. Een nadere toelichting is opgenomen per programma onder “wat heeft het gekost”.

Onderstaande begrotingsoverschrijdingen worden onderkend.

Rechtmatig is een kostenoverschrijding op programmaniveau die:

RA

geheel of grotendeels wordt gecompenseerd door direct daaraan gerelateerde inkomsten;

RB

past binnen het bestaande beleid, maar die niet tijdig kon worden gesignaleerd;

RC

bij het opmaken van de jaarrekening bekend is geworden nadat de overhead is toegerekend, mits op de kostenplaatsen geen overschrijdingen voorkomen en past binnen het geformuleerde beleid;

RD

het gevolg is van een hoger investeringsbedrag in een voorgaand jaar.

Onrechtmatig is een kostenoverschrijding op programmaniveau die:

OA

past binnen het bestaande beleid, maar die ten onrechte niet tijdig is gesignaleerd;

OB

niet past binnen het bestaande beleid en waarvoor geen begrotingswijziging is ingediend;

OC

gevolg is van een activiteit die achteraf als onrechtmatig moet worden beschouwd;

OD

leidt tot kosten binnen de begroting, waarvoor minder prestaties zijn geleverd.

Analyse begrotingsonrechtmatigheid

Criteria

Programma

Afwijking

RA

RB

RC

RD

OA

OB

OC

OD

in € x 1.000

0 Bestuur en ondersteuning

22.245

X

1 Veiligheid

271

X

X

4 Onderwijs

264

X

7 Volksgezondheid en milieu

698

X

X

8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

2.937

X

Toelichting per programma:
0 Bestuur en ondersteuning
De afwijking ten opzichte van de begroting op heeft voornamelijk te maken met mutaties in de reserves welke wel door de raad zijn vastgesteld maar niet altijd zijn verwerkt in een begrotingswijziging. Denk hierbij onder andere aan het verwacht resultaat van negatief € 10,2 miljoen, de onttrekking aan de reserve sociaal domein voor € 2,4 miljoen.

1 Veiligheid
De overschrijding heeft voornamelijk te maken met extra energielasten en extra kosten voor inhuur. De inhuur wordt gecompenseerd door lagere personeelslasten.

4 Onderwijs
De overschrijding van de lasten heeft voornamelijk te maken met de extra lasten voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en wordt volledig gecompenseerd door een hogere rijksbijdrage.

7 Volksgezondheid en milieu
De overschrijding heeft grotendeels te maken met de extra verwerkingskosten voor afval, welke al eerder gecommuniceerd zijn. Er is een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van de extra lasten. De extra lasten voor riolering en begraafplaatsen worden gecompenseerd door hogere inkomsten.

8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
De overschrijding op de lasten heeft voornamelijk te maken met de actualisering van de voorzieningen voor de grondexploitaties en het terug draaien van de winsten vanuit de  jaarlijkse herrekening POC. De lasten worden gedekt uit de bestemmingsreserves voor de grondexploitaties.