Jaarstukken 2019

Paragrafen

Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing

Weerstandscapaciteit

De weerstandscapaciteit wordt gedefinieerd als: "het geheel aan beschikbare en vrij aanwendbare financiële middelen om mogelijke risico's met financieel gevolg op te kunnen vangen". Er wordt daarbij het volgende onderscheid gemaakt in:

  • Een incidentele component: de ruimte om onverwachte incidentele tegenvallers op te kunnen vangen, zonder dat dit invloed heeft op de voortzetting van taken op het geldende niveau;
  • Een structurele component: het vermogen om onverwachte tegenvallers structureel in de lopende begroting op te vangen, zonder dat dit ten koste gaat van de uitvoering van bestaande taken.   

Incidentele componenten

De incidentele componenten van het weerstandsvermogen bestaan uit:

Incidentele weerstandscapaciteit (Algemene dienst)

1-1-2019

31-12-2019

1. Algemene reserve*

66.129.271

40.809.673

2. Post onvoorzien

142.000

108.500

3. Stille reserves

p.m.

p.m.

Totaal

66.271.271

40.918.173

1. Algemene reserve

In de Nota 'Reserves en voorzieningen 2016' is als norm vastgelegd dat de gemeentelijke risicobuffer tenminste 10% van de gemeentelijke exploitatie exclusief grondexploitaties, met een minimum van € 10,4 miljoen moet bedragen. Met een exploitatiebegroting (primitief) van € 103,6 miljoen in 2019 moet de buffer dus minimaal € 10,4 miljoen zijn. De Algemene reserve (na onttrekking gerealiseerd resultaat 2018) is ultimo 2019 in totaal € 35,6 miljoen afgerond en dus ruim hoger dan deze norm. Dit geldt ook voor de komende jaren.

2. Post onvoorzien eenmalig

Jaarlijks wordt binnen de begroting rekening gehouden met een raming voor onvoorziene uitgaven van € 3,50 per inwoner. Dat maakt dat in de begroting een post onvoorzien is opgenomen van € 142.000 voor incidentele uitgaven. Hiervan is € 33.500 besteed in 2019 aan vijf onderwerpen en resteert € 108.500.

3. Stille reserves

Stille reserves zijn activa die onder de opbrengstwaarde of tegen nul op de balans zijn gewaardeerd. In praktijk zijn stille activa vaak niet verkoopbaar. Stille reserves van de gemeente Dronten worden daarom op voorhand niet meegenomen bij het bepalen van de weerstandscapaciteit.

Structurele componenten

Onder de structurele componenten van de weerstandscapaciteit vallen:
A) De onbenutte belastingcapaciteit;
B) De post onvoorzien structureel.

A) Onbenutte belastingcapaciteit

Om de onbenutte belastingcapaciteit van Dronten te bepalen wordt de volgende definitie gehanteerd: de onbenutte belastingcapaciteit kan worden gedefinieerd als het bedrag dat nog aan extra inkomsten kan worden gegenereerd voor het geval zich tegenvallers voordoen. Daarbij wordt uitsluitend rekening gehouden met de onroerendezaakbelastingen, aangezien de meeste andere belastingen en heffingen kostendekkend of substantieel van geringe betekenis zijn. Voor de berekening van de omvang van de onbenutte belastingcapaciteit wordt de ruimte in aanmerking genomen tussen de eigen tarieven en het normtarief voor de zgn. artikel 12-gemeenten van 0,1853% (Meicirculaire 2019).

Omschrijving

geraamde opbrengst 2019

maximum 2020

geraamde opbrengst

ruimte

OZB

9.292.911

9.475.981

9.147.000

328.981

% stijging

1,97%

0,70%

Conclusie: Dronten heeft een structurele onbenutte belastingcapaciteit van € 328.981.

B) Post onvoorzien structureel

De post structureel onvoorzien is bedoeld om onvoorziene structurele uitgaven te kunnen afdekken. De gemeente Dronten kent geen structurele stelpost voor onvoorzien.