Wat heeft het gekost in 2019?
Financieel sluit dit programma het jaar 2019 af met een resultaat van: | € 37.000. |
Dit is het totaalsaldo van baten en lasten voor dit programma ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).
Lasten en Baten | Rekening | Primitieve | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
(x € 1.000) | 2018 | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 | |
Lasten | ||||||
4.1 | Openbaar basisonderwijs | -687 | -710 | -710 | -714 | -3 |
4.2 | Onderwijshuisvesting | -2.083 | -2.111 | -2.327 | -2.400 | -73 |
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | -2.293 | -2.560 | -2.369 | -2.557 | -187 |
Subtotaal Lasten | -5.063 | -5.382 | -5.406 | -5.670 | -264 | |
Baten | ||||||
4.1 | Openbaar basisonderwijs | 98 | 77 | 77 | 103 | 27 |
4.2 | Onderwijshuisvesting | 13 | 6 | 6 | 3 | -3 |
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 868 | 740 | 740 | 1.018 | 278 |
Subtotaal Baten | 979 | 823 | 823 | 1.124 | 301 | |
Saldo Lasten en Baten programma 4 | -4.084 | -4.559 | -4.584 | -4.546 | 37 | |
0.10 | Toevoegingen aan reserves (lasten) | -410 | -495 | -495 | -495 | - |
0.10 | Onttrekkingen uit reserves (baten) | 11 | 6 | 36 | 36 | - |
0.10 | Saldo Reserves programma 4 | -399 | -490 | -460 | -460 | - |
Resultaat programma 4 | -4.484 | -5.043 | -5.043 | -5.006 | 37 |
Hierna verklaren we per taakveld de afwijkingen tussen Begroting na wijziging 2019 en de werkelijkheid 2019. De belangrijkste afwijkingen (lasten en baten) per taakveld worden toegelicht. Als richtlijn hanteren we het grensbedrag van toelichting bij afwijkingen van € 50.000 en hoger.
4.2 Onderwijshuisvesting
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
- € 36.500 | Nadeel | Er is meer dan oorspronkelijk geraamd door basisscholen gebruik gemaakt van gym accommodaties Optisport. |
- € 46.500 | Nadeel | Er zijn overschrijdingen op de OZB (gemeentelijke belastingen). |
- € 16.000 | Nadeel | Overige kleine posten < € 25.000. |
€ 26.000 | Voordeel | In het Raadsbesluit Budgetoverhevelingen van maart 2020 is € 26.000 ten behoeve van het voorbereidingskrediet voor de praktijkschool opgenomen. |
- € 73.000 | Nadeel | Totaal lasten |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
- € 135.000 | Nadeel | De definitieve beschikking voor de VVE is door de extra middelen per 2019 hoger uitgevallen (zie ook de hogere baten). Er zijn een aantal extra activiteiten uitgevoerd vooruitlopend op de vaststelling van het nieuw VVE-beleid. Per saldo is er een voordeel van € 40.600 vanuit de afrekeningen 2018. |
- € 35.500 | Nadeel | Dit verschil wordt onder andere veroorzaakt door een verschil in de werkelijke salariskosten ten opzichte van de begroting op het gebied van lokaal onderwijsbeleid. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf Bedrijfsvoering. |
- € 170.500 | Nadeel | De doeluitkering van het Rijk is voor RMC/VSV hoger uitgevallen dan begroot (zie ook de hogere baten). De afrekening van het RMC/VSV volgt nog via de gemeente Almere. De begroting is hier tussentijds niet meer op aangepast |
€ 137.500 | Voordeel | In 2019 waren er minder aanvragen van een voorziening leerlingenvervoer dan het jaar ervoor. In de begroting van 2020 is de raming naar beneden bijgesteld. |
€ 16.500 | Voordeel | Overige kleine posten < € 25.000. |
- € 187.000 | Nadeel | Totaal lasten |
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
€ 176.000 | Voordeel | De definitieve beschikking voor de VVE is door de extra middelen per 2019 hoger uitgevallen (zie ook de hogere lasten). Er zijn een aantal extra activiteiten uitgevoerd vooruitlopend op de vaststelling van het nieuw VVE-beleid. Per saldo is er een voordeel van € 40.600 vanuit de afrekeningen 2018. |
€ 100.000 | Voordeel | Doeluitkering van het Rijk is hoger uitgevallen dan begroot (zie ook de hogere lasten). De afrekening van het RMC/VSV afrekening volgt nog via de gemeente Almere. De begroting is hier tussentijds niet meer op aangepast. |
€ 2.000 | Voordeel | Overige kleine posten < € 25.000. |
€ 278.000 | Voordeel | Totaal baten |