Jaarstukken 2019

Programma 4 Onderwijs

Wat heeft het gekost in 2019?

Wat heeft het gekost in 2019?

Financieel sluit dit programma het jaar 2019 af met een resultaat van:

€ 37.000.

Dit is het totaalsaldo van baten en lasten voor dit programma ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).

Lasten en Baten

Rekening

Primitieve
Begroting

Begroting na wijziging

Rekening

Verschil

(x € 1.000)

2018

2019

2019

2019

2019

Lasten

4.1

Openbaar basisonderwijs

-687

-710

-710

-714

-3

4.2

Onderwijshuisvesting

-2.083

-2.111

-2.327

-2.400

-73

4.3

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

-2.293

-2.560

-2.369

-2.557

-187

Subtotaal Lasten

-5.063

-5.382

-5.406

-5.670

-264

Baten

4.1

Openbaar basisonderwijs

98

77

77

103

27

4.2

Onderwijshuisvesting

13

6

6

3

-3

4.3

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

868

740

740

1.018

278

Subtotaal Baten

979

823

823

1.124

301

Saldo Lasten en Baten programma 4

-4.084

-4.559

-4.584

-4.546

37

0.10

Toevoegingen aan reserves (lasten)

-410

-495

-495

-495

-

0.10

Onttrekkingen uit reserves (baten)

11

6

36

36

-

0.10

Saldo Reserves programma 4

-399

-490

-460

-460

-

Resultaat programma 4

-4.484

-5.043

-5.043

-5.006

37

Hierna verklaren we per taakveld de afwijkingen tussen Begroting na wijziging 2019 en de werkelijkheid 2019. De belangrijkste afwijkingen (lasten en baten) per taakveld worden toegelicht. Als richtlijn hanteren we het grensbedrag van toelichting bij afwijkingen van € 50.000 en hoger.

4.2 Onderwijshuisvesting

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

- € 36.500

Nadeel

Er is meer dan oorspronkelijk geraamd door  basisscholen gebruik gemaakt van gym accommodaties Optisport.

- € 46.500

Nadeel

Er zijn overschrijdingen op de OZB (gemeentelijke belastingen).

- € 16.000

Nadeel

Overige kleine posten < € 25.000.

€ 26.000

Voordeel

In het Raadsbesluit Budgetoverhevelingen van maart 2020 is € 26.000 ten behoeve van het voorbereidingskrediet voor de praktijkschool opgenomen.

 - € 73.000

Nadeel

Totaal lasten

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

- € 135.000

Nadeel

De definitieve beschikking voor de VVE is door de extra middelen per 2019 hoger uitgevallen (zie ook de hogere baten). Er zijn een aantal extra activiteiten uitgevoerd vooruitlopend op de vaststelling van het nieuw VVE-beleid. Per saldo is er een voordeel van € 40.600 vanuit de afrekeningen 2018.

- € 35.500

Nadeel

Dit verschil wordt onder andere veroorzaakt door een verschil in de werkelijke salariskosten ten opzichte van de begroting op het gebied van lokaal onderwijsbeleid. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf Bedrijfsvoering.

- € 170.500

Nadeel

De doeluitkering van het Rijk is voor RMC/VSV hoger uitgevallen dan begroot (zie ook de hogere baten). De afrekening van het RMC/VSV volgt nog via de gemeente Almere. De begroting is hier tussentijds niet meer op aangepast

€ 137.500

Voordeel

In 2019 waren er minder aanvragen van een voorziening leerlingenvervoer dan het jaar ervoor. In de begroting van 2020 is de raming naar beneden bijgesteld.

€ 16.500

Voordeel

Overige kleine posten < € 25.000.

- € 187.000

Nadeel

Totaal lasten

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

€ 176.000

Voordeel

De definitieve beschikking voor de VVE is door de extra middelen per 2019 hoger uitgevallen (zie ook de hogere lasten). Er zijn een aantal extra activiteiten uitgevoerd vooruitlopend op de vaststelling van het nieuw VVE-beleid. Per saldo is er een voordeel van € 40.600 vanuit de afrekeningen 2018.

€ 100.000

Voordeel

Doeluitkering van het Rijk is hoger uitgevallen dan begroot (zie ook de hogere lasten). De afrekening van het RMC/VSV afrekening volgt nog via de gemeente Almere. De begroting is hier tussentijds niet meer op aangepast.

€ 2.000

Voordeel

Overige kleine posten < € 25.000.

 € 278.000

Voordeel

Totaal baten