Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen GGD Flevoland
GGD Flevoland
De hoofdvestiging van GGD Flevoland bevindt zich Lelystad.
Link
Visie
De GGD bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van de Flevolandse inwoners onder het motto "Verbinden doen we samen".
Missie
We dragen bij aan een gezonder Flevoland
Belangen
Realisatie 2018
Begroot 2019
Realisatie 2019
Financieel
Jaarlijkse bijdrage
€ 761.756
€ 728.417
€ 802.563
Eigen vermogen
€ 5.978.000
€ 6.136.122
€ 6.973.000
Vreemd vermogen
€ 9.859.000
€ 9.106.764
€ 11.365.000
Solvabiliteit
39,1%
40,0%
38,0%
Resultaat
- € 203.000
€ 0
€ 995.000
Bestuurlijk
GGD Flevoland is de gemeentelijke gezondheidsdienst van de gemeenten Almere, Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde. De zes Flevolandse gemeenten zijn met elkaar een zogenaamde gemeenschappelijk regeling aangegaan.
Prognose
Ontwikkelingen
De grote opgaven waar gemeenten met de transformatie van het sociaal domein en de komst van de Omgevingswet voor staan, hebben dan ook alles te maken met gezondheid. Daarbij geldt dat gezondheid direct en indirect invloed heeft op de lokale economie. De GGD moet omgevingssensitief zijn, aansluiten bij lokale ontwikkelingen en netwerken en daar haar expertise op het gebied van Publieke Gezondheid delen.
Risico's
De GGD doet aan actief risicomanagement en reserveert voor toekomstige risico's binnen hun weerstandsvermogen.
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Flevoland (VRF)
Veiligheidsregio Flevoland (VRF)
Lelystad
Link
Visie
‘Door goede samenwerking tussen de gemeenten in Flevoland, de Veiligheidsregio Flevoland, de Regiopolitie Flevoland en andere (overheids-)diensten en instellingen op zowel bestuurlijk als ambtelijk niveau en een goede voorbereiding binnen deze organisaties, wordt voldaan aan de wettelijk voorgeschreven en de bestuurlijk vastgestelde taken, waardoor de inwoners en bezoekers van Flevoland voldoende fysieke veiligheid kan worden geboden.' De vier kolommen werken daartoe onderling en met andere diensten en instellingen eendrachtig samen en richten zich op het gemeenschappelijke belang van een veiliger leef- en werkomgeving. Hierbij wordt ook een beroep gedaan op het veiligheidsbewustzijn en zelfredzaamheid bij de burger.
Missie
Veiligheidsregio Flevoland is er om de veiligheid van haar inwoners tijdens een ramp of crisis te vergroten.
Belangen
Realisatie 2018
Begroot 2019
Realisatie 2019
Financieel
Jaarlijkse bijdrage
€ 1.362.727
€ 1.655.325
€ 1.680.621
Solvabiliteit
57,0%
55,0%
47,4%
Bijdrage per inwoner
€ 33,45
€ 34,74
€ 49,48
Resultaat
€ 153.242
€ 0
€ 39.082
Bestuurlijk
Veiligheidsregio Flevoland is een samenwerkingsverband van alle gemeenten in Flevoland, Politie, Brandweer Flevoland en de geneeskundige zorg (GHOR Flevoland). Daarnaast wordt samengewerkt met een groot aantal andere partners.
Prognose
Ontwikkelingen
Veiligheidsregio’s Flevoland, Gooi en Vechtstreek en Utrecht gaan intensiever samenwerken om de crisisorganisatie te verbeteren op drie onderwerpen. Het betreft de realisatie van een Kenniscentrum Vakbekwaamheid Midden-Nederland, de realisatie van een Veiligheidsbureau Midden-Nederland en de harmonisatie van de werkprocessen van de veiligheidsregio’s voor de meldkamer Midden-Nederland. Deze onderdelen zijn samengebracht in het programma genaamd ‘Drieslag’.Het bestuur van de Veiligheidsregio Flevoland heeft eind augustus 2019 afspraken gemaakt over het op orde brengen van de Veiligheidsregio Flevoland. Er wordt geïnvesteerd in de paraatheid en slagkracht van de organisatie, in vakbekwaamheid, arbeidshygiëne, ICT en samenwerking om de kwaliteit en continuïteit te borgen tegen acceptabele kosten. De structurele verhoging voor Dronten is daarmee €196.855.Verder is het bestuur voornemens de nieuwe verdeelsleutel in te voeren met een ingroeipad van vijf jaar. Dit zou betekenen dat de nieuwe verdeelsleutel voor het eerst (deels) toegepast wordt op de begroting Veiligheidsregio Flevoland 2021 en bij de begroting van 2025 volledig ingevoerd is.
Risico's
Het Regionaal Risicoprofiel geeft aan met welke risico’s een regio te maken kan krijgen. In het Regionaal Risicoprofiel wordt aangegeven welke risico’s zich in een regio kunnen voordoen, wat de waarschijnlijkheid is en wat de impact is. Bijvoorbeeld: de kans op een dijkdoorbraak in Flevoland is zeer klein, maar als het gebeurd is de impact zeer hoog. Mede op basis van het Regionaal Risicoprofiel wordt het Regionaal Beleidsplan opgesteld. Het regionaal risicoprofiel is in beperkte mate ook van belang voor het dekkingsplan brandweer. Voor dat dekkingsplan is het brandrisicoprofiel echter de belangrijkste onderlegger. Ook deze wordt op dit moment geactualiseerd.
- Gemeenschappelijke regelingen IMpact
IMpact
Dronten
Link
Visie
Gegarandeerd vermogen om te werkenOm het werken mogelijk te maken ondersteunt en begeleidt IMpact mensen met en zonder arbeidsbeperking in de regio Kampen en Dronten naar de arbeidsmarkt. De ontwikkeling die daarvoor nodig is, organiseren en faciliteren wij. Dat doen we met ons eigen werkleerbedrijf en inzet van en advies over (maatwerk) re-integratietrajecten en -instrumenten. Op deze manier werken wij aan een zo groot mogelijke integratie van werknemers in de arbeidsmarkt. Het is ons streven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar een optimale arbeidsparticipatie te krijgen.
Missie
IMpact maakt werken mogelijk.
Belangen
Realisatie 2018
Begroot 2019
Realisatie 2019
Financieel
Jaarlijkse bijdrage
€ 1.759.117
€ 1.803.556
€ 1.785.376
Eigen vermogen
€ 435.000
€ 435.000
€ 495.000
Vreemd vermogen
€ 11.541.000
€ 11.881.000
€ 11.038.000
AJ's
54,15
54,80
53,09
Solvabiliteit
3,6%
3,66%
4,48%
Bestuurlijk
IMpact is het arbeidstoeleidingsbedrijf die voor de gemeente Kampen en Dronten uitvoering geeft aan de Wet Sociale Werkvoorziening en de Wet werk en bijstand. IMpact is een stichting en legt verantwoording af aan het Algemeen Bestuur.
Prognose
Ontwikkelingen
Niet van toepassing
Risico's
IMpact heeft voor de jaren 2018 tot en met 2021 een Ondernemingsplan opgesteld. Met dit plan wil IMpact zich verder professionaliseren om zo de gemeenten nog beter te kunnen faciliteren bij haar re-integratietaken. Deze professionalisering moet ook leiden tot een groei in het bedrijfsresultaat. Met het bedrijfsresultaat dat IMpact realiseert compenseert het gedeeltelijk het negatieve subsidieresultaat. Voor het resterende deel geldt dat de deelnemende gemeenten Kampen en Dronten naar rato bijdragen aan een exploitatietekort. Dronten draagt 25% van de tekorten van IMpact.
- Gemeenschappelijke regelingen Het Flevolands Archief (HFA)
Het Flevolands Archief (HFA)
Lelystad
Link
HFA en Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum HFA
Visie
Het Flevolands Archief bewaart het geheugen van de provincie Flevoland in archieven en verschillende collecties. In Het Flevolands Archief vindt u tekeningen, foto's, kranten, boeken en archieven over de geschiedenis van Flevoland.
Missie
Het Flevolands Archief
Belangen
Realisatie 2018
Begroot 2019
Realisatie 2019
Financieel
Jaarlijkse bijdrage
€ 89.457
€ 94.633
€ 90.724
Eigen vermogen
€ 606.565
Vreemd vermogen
€ 317.264
Resultaat
€ 524
Bestuurlijk
Het Flevolands Archief is samenwerkingspartner voor diverse overheidsorganen. Dit zijn het Rijk, de Provincie Flevoland, de gemeenten Dronten, Lelystad, Urk en Zeewolde en het waterschap Zuiderzeeland. Het archief verzamelt ook particuliere archieven
Prognose
Ontwikkelingen
Niet van toepassing
Risico's
Niet van toepassing
- Gemeenschappelijke regelingen Regionale Sociale Recherche
Regionale Sociale Recherche
Zwolle
Link
Visie
Verbindingen leggen om vanuit de vakinhoudelijkheid en de ervaring uit de dagelijkse praktijk ondermijning van het sociaal stelsel tegen te gaan.
Missie
Onderzoek naar misbruik van uitkeringen is belangrijk voor de samenleving.
Belangen
Realisatie 2018
Begroot 2019
Realisatie 2019
Financieel
Jaarlijkse bijdrage
€ 74.591
€ 71.600
€ 74.591
Resultaat
€ 0
€ 0
Bestuurlijk
De Sociale Recherche IJssel-Vechtstreek onderzoekt fraude inZwolle, Dalfsen, Dronten, Hardenberg, Hattem, Kampen, Ommen en Zwartewaterland.
Prognose
Ontwikkelingen
De Regionale Sociale Recherche is begonnen met een aparte rechercheur voor internetfraude. Daarnaast richten zij zich meer op handhaving van Wmo en Jeugdwet.
Risico's
Er willen een aantal gemeenten uit de regio Zwolle alsnog aansluiten bij de Regionale Sociale Recherche. Dit kan gevolgen hebben voor de capaciteitsplanning. Het kan daardoor langer duren voordat een zaak is afgerond.
- Gemeenschappelijke regelingen Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus Tricijn (GBLT)
Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus Tricijn (GBLT)
Het kantoor van GBLT is gevestigd in Zwolle.
Link
Visie
Toonaangevend in Belastingen. Toonaangevend betekent voor GBLT: richtinggevend, onderscheidend, origineel en het tonen van lef, trots en passie. GBLT heeft een goede prijs/kwaliteitverhouding in de primaire taken, producten en diensten en is continu op zoek naar inhoudelijke verbetering en vernieuwing van (werk-)processen. GBLT is klantgericht en optimaliseert schaalvoordelen van de organisatie door samenwerking met andere overheden.
Missie
GBLT heft en int belastingen en geeft uitvoering aan de wet WOZ voor lokale overheden, tegen zo laag mogelijke kosten.
Belangen
Realisatie 2018
Begroot 2019
Realisatie 2019
Financieel
Jaarlijkse bijdrage
€ 567.269
€ 526.500
€ 631.837
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
€ 4.282.000
Resultaat
€ 1.460.000
Netto exploitatielasten
Bestuurlijk
GBLT regelt de gemeente- en waterschapsbelastingen voor vijf waterschappen en zes gemeenten
Prognose
Ontwikkelingen
Verplichting tot het vullen van de historie van de LV-WOZ. GBLT heeft aan Centric de opdracht gegeven tot het vullen van de historie LV-WOZ. Na opdrachtverstrekking heeft Centric een planning afgegeven. Deze planning komt er op neer dat Centric niet eerder dan in kwartaal van 2020 over kan gaan tot uitvoering van de opdracht. Intern is een Plan van Aanpak opgesteld waaruit blijkt dat er naar verwachting geen 100 maar c.a. 500 uur aan uitval te verwerken valt zowel voor als na de uitvoering door Centric. De kosten van deze (externe) uren worden geschat op ongeveer € 30.000. De kosten voor de vulling van de historie LV-WOZ bedragen in totaal grofweg € 50.000 exclusief BTW en inclusief de kosten verwerken uitval. De uren die gepaard gaan met het verwerken van de uitval zal GBLT proberen intern op te lossen. Lukt dit niet, dan zal GBLT tot inhuur moeten overgaan en zullen de kosten verrekend moeten worden. De verrekening zal plaatsvinden bij de jaarrekening 2020. Bepalen gebruiksoppervlakten: Uiterlijk vanaf 2022 moet de WOZ-waarde worden bepaalt op basis van gebruiksoppervlakten in plaats van inhoud van objecten. Voor Dronten worden de gebruiksoppervlakten bepaald in 2020. De totale kosten voor het project over de jaren 2018 tot en met 2020 zijn € 865.000. Voor het jaar 2020 worden de kosten begroot op € 299.000.In 2019 heeft GBLT zich met name gericht op werken volgens vastgestelde protocollen daarnaast projecten uitgevoerd inzake controle leegstand niet woningen en herstel Kwijtschelding ondernemers voorgaande jaren.
Risico's
Kwijtscheldingsverzoeken – in DVO moet binnen maximaal drie maanden na ontvangst van het volledige verzoek om kwijtschelding beslist op het verzoek worden. In voorgaande jaren was er achterstand op de behandeling van kwijtscheldingsverzoeken; met name in het begin van 2019 is hierdoor de werkvoorraad opgelopen en zijn beroepschriften (ook) te laat behandeld. Door verbetering van digitale aanvraagmogelijkheden verwachten we dit risico te hebben ondervangen.
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst Flevoland en Gooi- en Vechtstreek (OFGV)
Omgevingsdienst Flevoland en Gooi- en Vechtstreek (OFGV)
Lelystad
Link
Visie
De (OFGV) is een organisatie die met vakkundige medewerkers en in samenwerking met de deelnemers, op een ondernemende en verbindende manier wil bijdragen aan een veilige, schone en duurzame leefomgeving.
Missie
De OFGV draagt bij aan een veilige, schone en duurzame leefomgeving.
Belangen
Realisatie 2018
Begroot 2019
Realisatie 2019
Financieel
Jaarlijkse bijdrage
€ 797.362
€ 916.486
€ 935.676
Eigen vermogen
€ 1.421.501
€ 875.000
€ 1.519.795
Vreemd vermogen
€ 4.434.824
€ 4.053.154
€ 5.264.376
Solvabiliteit
18,0%
22,4%
Resultaat
€ 193.830
€ 0
€ 737.100
Bestuurlijk
In totaal zijn 2 provincies en 13 gemeenten ‘deelnemer’ aan de OFGV. Alle deelnemers zijn bestuurlijk vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur (AB). Vanuit dit AB is een Dagelijks Bestuur (DB) benoemd.
Prognose
Ontwikkelingen
Tijdens de implementatie van de Omgevingswet kan de OFGV ons met hun expertise ontlasten en voorzien van relevante informatie en advies bij het opstellen en uitvoeren van het omgevingsplan en overige onderdelen. Daarmee zullen ze een belangrijke bijdrage leveren om gezamenlijk de verbeterdoelen uit de Omgevingswet te realiseren.
Risico's
Vanaf 2018 wordt de financiële bijdrage voor de OFGV berekend op basis van de kostenverdeelsystematiek (hierna: KVS) voor de periode 2018-2020, verhoogd met de jaarlijkse indexatie. In het jaar 2020, bij de vaststelling van de begroting 2021, wordt de KVS voor de periode 2021-2023 herijkt. Hierbij vindt herijking plaats op basis van de kengetallen en ervaringsgegevens (geleverde producten) van de achterliggende drie jaar. Ingeval uit de evaluatie blijkt dat wij jaarlijks meer producenten en diensten hebben afgenomen dan bij de start is geprognosticeerd, zal dat voor de komende 3 jaren een noemenswaardige verhoging van de bijdrage betekenen.
- Gemeenschappelijke regelingen Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland
Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland
Gemeente Almere in haar hoedanigheid van centrumgemeente
Link
Dienstverleningshandvest behorende bij centrumregeling sociaal domein Flevoland en Centrumregeling Sociaal Domein Flevoland
Visie
Deze regeling heeft tot doel te komen tot een doelmatige uitvoering van de aan de centrumregeling opgedragen taken.
Missie
Gemeenten Almere, Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde werken samen op het gebied van de jeugdhulp en de Wet maatschappelijke ondersteuning
Belangen
Realisatie 2018
Begroot 2019
Realisatie 2019
Financieel
Jaarlijkse bijdrage
€ 98.203
€ 65.000
€ 97.437
Resultaat
€ 0
Bestuurlijk
De colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de gemeenten Almere, Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Prognose
Ontwikkelingen
Niet van toepassing
Risico's
Niet van toepassing
Vennootschappen/Coöperaties
- Vennootschappen/Coöperaties Coöperatie Gastvrije Randmeren
Coöperatie Gastvrije Randmeren
Harderwijk
Link
Visie
De coöperatie zorgt namens de gemeenten voor het beheer en onderhoud van de recreatieve functies van de meren. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar vaarwater, fietsverbindingen en recreatie bij aanlegplaatsen en eilanden.
Missie
De meren, eilanden en oevers dragen sterk bij aan de ruimtelijke kwaliteit van het Randmerengebied.
Belangen
Realisatie 2018
Begroot 2019
Realisatie 2019
Financieel
Jaarlijkse contributie
€ 21.718
€ 27.800
Eigen vermogen
€ 14.116.627
€ 14.388.076
Vreemd vermogen
€ 138.069
Solvabiliteit
0,99%
1,00%
Resultaat
- € 784.215
- € 196.666
Bestuurlijk
De gemeenten Almere, Blaricum, Bunschoten, Dronten, Eemnes, Elburg, Ermelo, Gooise Meren, Harderwijk, Huizen, Kampen, Nunspeet, Nijkerk, Oldebroek, Putten, Zeewolde vormen samen de gebiedscoöperatie Gastvrije Randmeren.
Prognose
Ontwikkelingen
In de voorjaarsvergadering van 2019 hebben de leden, in afstemming met Rijkswaterstaat het besluit genomen om een restant van de middelen van het IIVR-programma beschikbaar te stellen voor investeringen ‘in de geest van IIVR’ voor de doelen ontwikkeling recreatie en natuur in de 16 gemeenten. Daarnaast werd besloten om € 600.000 beschikbaar te stellen voor uitvoeringsagenda Recreatie Ontwikkeling Randmeren 2018-2021. Komend jaar wordt door CGR een meerjaren onderhoudsprogramma opgesteld om inzicht te krijgen in de structurele beheerslast van de recreatieve voorzieningen. Het is belangrijk dat de beheerskosten inzichtelijk worden voor de beheersbaarheid op de lange termijn.
Risico's
Met betrekking tot de financiële positie van CGR kan kort samengevat worden gesteld: er wordt ingeteerd op de reserve, er is geen sluitende begroting, het vermogen neemt in de jaren af met als gevolg dat er een minimaal weerstandsvermogen is. Met het rendement op vermogen wordt de begroting gedekt. Wanneer het rendement minder is dan voorzien heeft dit gevolgen voor de dekking. Het tekort komt dan ten laste van de algemene reserve.Er wordt al een aantal jaar ingeteerd op de algemene reserve. CGR zou moeten nadenken over een minimaal weerstandsvermogen van bijvoorbeeld 10% van de begrotingsomvang. Ook zou zij een visie moeten vormen op de ondergrens. Hiervoor is meermaals, zowel ambtelijk als bestuurlijk, aandacht gevraagd.Hoewel de jaarrekening een negatief resultaat vertoont en er wordt ingeteerd op de reserves is er nog geen sprake van een tekort. De algemene reserves van de Coöperatie zijn nog voldoende. Belangrijk is dat de Coöperatie een meerjarenperspectief neer gaat zetten die haalbaar en toekomstbestendig is. Het gaat hier niet om een gemeenschappelijke regeling. Wij hebben als gemeente beperkt invloed.
- Vennootschappen/Coöperaties Alliander N.V.
Alliander N.V.
Arnhem
Link
Visie
Alliander zorgt ervoor dat klanten de juiste energiekeuzes kunnen maken. Voor zichzelf en voor de totale energievoorziening. Zodat iedereen onder gelijke condities toegang heeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie.
Missie
Wij staan voor een energievoorziening die iedereen onder gelijke condities toegang geeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie. Dat is waar wij iedere dag aan werken.
Belangen
Realisatie 2018
Begroot 2019
Realisatie 2019
Financieel
Dividendopbrengst
€ 227.607
€ 339.089
Eigen vermogen
€ 4.129 miljoen
Vreemd vermogen
€ 4.216 miljoen
Solvabiliteit
57,3%
Resultaat
€ 334 miljoen
Bestuurlijk
Ruim vijftig gemeenten in Flevoland en Gelderland zijn mede-aandeelhouder van de nutsbedrijven Nuon, Alliander en Vitens. Voor al die bedrijven is de vraag, hoe de publieke belangen het best geborgd kunnen worden.
Prognose
Ontwikkelingen
Het geschikt maken van de energie-infrastructuur is een cruciale schakel in de energietransitie. Dat is een uitdaging, onder meer vanwege lange vergunningstrajecten en het grote tekort aan technici. Om de energietransitie te laten slagen, passen we nieuwe technologieën toe en willen we op een andere manier (samen)werken. Op verschillende gebieden is Alliander bezig met innovatieve projecten. Dit betreft onder meer slimme uitbreidingen van het elektriciteitsnet, initiatieven om tot een betere samenwerking te komen tussen sectoren onderling en met ketenpartners, en waterstofprojecten.
Risico's
Niet van toepassing
- Vennootschappen/Coöperaties Vitens N.V.
Vitens N.V.
Zwolle
Link
Visie
Vitens levert een actieve bijdrage aan de verduurzaming en de beschikbaarheid van schoon drinkwater. Bescherming van onze bronnen en dienstverlening naar onze klanten staan hier centraal. Zo innoveren we voortdurend om onze productie en infrastructuur te verduurzamen.
Missie
Waardevol water voor nu en in de toekomst.
Belangen
Realisatie 2018
Begroot 2019
Realisatie 2019
Financieel
Totaal uitgekeerd dividend
€ 5.200.000
€ 8.200.000
Eigen vermogen
€ 533 miljoen
€ 552,9 miljoen
Vreemd vermogen
€ 1.233,5 miljoen
€ 1.294 miljoen
Solvabiliteit
30,2%
Nettoresultaat
€ 13 miljoen
€ 14 miljoen
Bestuurlijk
De gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens zijn onze publieke aandeelhouders. Zij hebben geen directe bemoeienis met de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf. Twee keer per jaar is er een aandeelhoudersvergadering.
Prognose
Ontwikkelingen
We willen naar een watersysteem waar de landbouw zijn voordeel mee doet, de continuïteit van het drinkwater gegarandeerd is én waar de natuur overeind van blijft staan. Denk hierbij aan maatregelen waarbij we zowel het water bewaren en beschermen, als maatregelen waarbij bedrijven en consumenten besparen op het gebruik van water.
Risico's
Niet van toepassing
- Vennootschappen/Coöperaties Huisvuilcentrale Alkmaar (HVC)
Huisvuilcentrale Alkmaar (HVC)
Alkmaar
Link
Visie
HVC wil als toonaangevend nutsbedrijf onze gemeenten, waterschappen en inwoners koploper maken en houden als het gaat om het hergebruiken van grondstoffen en het verduurzamen van de energiehuishouding.
Missie
We zien een toekomst waarin we energie schoon opwekken en grondstoffen hergebruiken. Dat is urgent, en dat doen we samen en slim, zodat onze inwoners daar nu en in de toekomst de vruchten van plukken.
Belangen
Realisatie 2018
Begroot 2019
Realisatie 2019
Financieel
Jaarlijkse provisie
€ 100.166
€ 97.000
Eigen Vermogen
€ 103,2 miljoen
€ 116 miljoen
Omvang leningen
€ 849 miljoen
€ 721 miljoen
Solvabiliteit
12,2%
12,4%
Resultaat
€ 7 miljoen
Bestuurlijk
HVC is verantwoordelijk voor het duurzaam afvalbeheer van haar aandeelhouders (43 gemeenten en 6 waterschappen uit Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Friesland). De gemeenten en waterschappen zijn rechtstreeks aandeelhouder of via een GR.
Prognose
Ontwikkelingen
Gemeenten en waterschappen staan voor de inspirerende uitdaging de slag naar een duurzame, klimaatneutrale energievoorziening te maken. Er moet tempo worden gemaakt. Veel overheden willen hun energiegebruik de komende jaren al flink hebben bespaard of duurzaam opgewekt. Samen met gemeenten, waterschappen en lokale energiecoöperaties gaat HVC werk maken van duurzaamheid.
Risico's
Het risicobeheer van HVC is gericht op het verschaffen van een redelijke mate van zekerheid ten aanzien van de realiseerbaarheid van ondernemingsdoelstellingen, de beheersing van risico’s in bedrijfsprocessen, de betrouwbaarheid van de financiële verslaglegging en de naleving van relevante wet- en regelgeving. Sommige risico’s, zoals de kans op ernstige ongevallen, zijn daarbij nimmer acceptabel. Het systeem van risicobeheer bij HVC is gebaseerd op elementen uit het COSO-ERM model en de ISO 31000 richtlijn.
- Vennootschappen/Coöperaties Technofonds Flevoland
Technofonds Flevoland
Lelystad
Link
Visie
MKB Fonds Flevoland en Technofonds Flevoland verstrekken risicodragend kapitaal aan veelbelovende startende en doorstartende ondernemingen, die moeilijkheden ondervinden bij het financieren van hun initiatief in de markt.
Missie
Participeren is deelnemen. Participeren houdt in dat wij rechtstreeks deelnemen in een bedrijf via een emissie van aandelen.
Belangen
Realisatie 2018
Begroot 2019
Realisatie 2019
Financieel
Aandelenkapitaal
€ 277.000
€ 277.000
Fondsomvang
€ 9.900.000
€ 9.900.000
Resultaat
€ 0
Bestuurlijk
Met ingang van augustus 2018 gaat Beheer Flevoland Participaties BV steeds meer communiceren vanuit haar nieuwe handelsnaam Flevoland Capital. De vennootschap voert de directie over Technofonds Flevoland BV.
Prognose
Ontwikkelingen
Op 26 juni 2019 is de akte van juridische fusie gepasseerd waarbij Ontwikkelingsmaatschappij Flevoland B.V. (OMFL) is gefuseerd met Beheer Flevoland Participaties B.V. Per die datum is ook de statutaire naam van OMFL gewijzigd in Horizon B.V.
Risico's
Gemeente Dronten is aandeelhouder van 611 aandelen van elk € 453,78 nominaal.Deze inleg is eenmalig geweest bij de start van het Technofonds in 2000. Er is toen € 277.000 ingelegd via twee raadsbesluiten, de middelen waren afkomstig van een onbenut restant budget APR regeling en een reservering Capital Fund.Het aandelen pakket komt overeen met een belang van 2,5 %.Er is geen risico. Het fonds is revolverend van opzet.
Verenigingen
- Verenigingen Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Den Haag
Link
Visie
Dat doen we door agendasettend te zijn op voor gemeenten relevante vraagstukken en ontwikkelingen, en door de lokale uitvoering centraal te stellen bij maatschappelijke opgaven.
Missie
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) werkt aan een krachtige lokale overheid.
Belangen
Realisatie 2018
Begroot 2019
Realisatie 2019
Financieel
Jaarlijkse contributie
€ 66.822
€ 50.000
Resultaat
€ 0
€ 0
Bestuurlijk
Wethouder Van Bergen is lid van de VNG-commissie Zorg Jeugd en Onderwijs (ZJO).
Prognose
Ontwikkelingen
De VNG biedt haar leden een platform via commissies, provinciale afdelingen, congressen, studiedagen en op vng.nl. Uitwisseling van ervaringen en leren van elkaar staan voorop.
Risico's
Niet van toepassing