Jaarstukken 2019

Paragrafen

Paragraaf informatisering

Beleid

Het informatiebeleidsplan is ons stuurinstrument, sluit aan op de visie en doelstellingen van de organisatie en is onderverdeeld in een zevental thema’s. Deze thema’s zorgen voor een scherpere sturing op de ambities en de prioritering van de verschillende projecten.
Hieronder volgt een korte uitleg per thema en worden enkele ambities voor 2019 benoemd. Voor meer inhoudelijke informatie wordt verwezen naar het Informatiebeleidsplan 2017-2021.

1. Externe trends en ontwikkelingen

De externe trends en ontwikkelingen op onder meer gegevensmanagement en informatieveiligheid  zijn veelal inhoudelijk uitgewerkt in de andere thema’s.
In 2019 zijn ondermeer de volgende activiteiten gerealiseerd:

  • Voorbereidingen treffen vanuit DIV voor de optimalisatie van de toegankelijkheid van informatie en de uitwisseling van informatie tussen overheden op grond van het Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden (TMLO) uit Archief 2020 en de ontwikkeling van het e-Depot. Deze voorbereidingen lopen door in 2020;
  • Monitoren ontwikkelingen Omgevingswet voor wat betreft de ICT-component vindt plaats binnen het programma Omgevingswet;
  • Ondersteuning bij de verdergaande digitalisering van de dienstverlening naar aanleiding van Plasterk 2017 en de VNG/KING Agenda 2020. Dit is onderdeel van de digitale transformatie.

2. Plaats-, tijd-, en apparaat-onafhankelijk werken

Binnen de gemeente Dronten is in 2018 een verkenning uitgevoerd naar de invulling van moderner werkgeverschap met behulp van het faciliteren van flexibeler en mobieler werken. Hierin worden de gedrags-, huisvestings- en mobiele apparatuurcomponent geïntegreerd benaderd. De uitkomsten van de pilot nieuwe werkplekken worden in 2019 gebruikt als basis voor de werkplekvervanging.
In 2019 zijn onder meer de volgende activiteiten gerealiseerd:

  • De werkplekvervanging (integrale werkplek-apparatuur) op basis van de visie;
  • Vervullen rol IMF bij de ontwikkelingen op het gebied van de tijdelijke en nieuwe huisvesting.

3. Informatieveiligheid

Plaats- en tijd onafhankelijk werken, integrale klantbeelden, samenwerking in ketens en steeds meer apparaten waarmee informatie wordt ontsloten en toenemende cybercriminaliteit. Dit is een greep uit de ontwikkelingen van de afgelopen jaren die duidelijk maken dat de beveiliging van informatie en het waarborgen van de privacy steeds belangrijker en complexer is geworden.
In 2019 zijn ondermeer de volgende activiteiten gerealiseerd:

  • Continu aandacht voor externe en interne ontwikkelingen op het gebied van informatiebeveiliging, met gebruikmaking van het aanwezige ISMS in relatie tot te nemen maatregelen vanuit de BIG en de resultaten 2018 ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit);
  • Continu aandacht voor de bewustwording van de privacy en de informatieveiligheid, door ondermeer de inzet van een e-learning iBewustzijn. De inzet van een mystery guest in 2019 heeft inzicht en bewustwording gegeven over de mate waarin wij ons bewust zijn van fysieke toegankelijkheid tot onze werkplekomgeving. Op basis hiervan zijn verschillende verbetermaatregelen getroffen;
  • Verder anticiperen op wet- en regelgeving zoals de Omgevingswet en werken aan de impact van de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) m.b.t. effecten/ gevolgen op bedrijfsprocessen en de daarin aanwezig risicovolle en privacy gevoelige data. Er zijn diverse risico reducerende maatregelen getroffen en data protection impact assessments worden uitgevoerd;
  • Jaarlijkse uitvoering van de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA). Dit heeft in 2019 plaatsgevonden.

4. Gegevensmanagement

Gegevensmanagement is in feite het fundament van de informatievoorziening. De gegevens moeten voldoen aan de kwaliteitsaspecten: juistheid, volledigheid en tijdigheid. en De gevoeligheid van de gegevens bepaalt of en in hoeverre de gegevens actief gedeeld en gecombineerd mogen worden. Het is dus van groot belang om werk te maken van zgn. data-classificatie. In 2018 worden diverse aansluitingen gerealiseerd op landelijke voorzieningen en wordt geanticipeerd op nieuwe wet- en regelgeving op het gebied van ondermeer privacy en informatieveiligheid.
In 2019 zijn ondermeer de volgende activiteiten gerealiseerd:

  • De upgrade van NGdW (NedGeodataWarehouse) naar NedCore voor de opslag en het beheer van geografische informatie; Hiermee is gestart en de activiteiten lopen door in 2020;
  • Dataclassificatie om te voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Baseline informatiebeveiliging gemeenten (BIG). Hiermee is gestart en de activiteiten lopen door in 2020;
  • Het uitvoeren van maatregelen voor de aangescherpte eisen aan de verwerking van persoonsgegevens naar aanleiding van de Aanpassingen Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze maatregelen zijn afgerond;
  • Het realiseren van diverse aansluitingen op grond van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI); Er zijn diverse nieuwe aansluitingen gerealiseerd waarbij o.b.v. ontwikkelingen binnen het GDI dit een continue proces wordt.
  • Continu: Het uitvoering geven aan diverse beveiligingsmaatregelen uit de BIG. In 2019 is bijvoorbeeld het mobile devicemanagement toegepast.

5. Doorontwikkeling team IMF

Team Informatiemanagement gaat de komende jaren meer werken op basis van governance, onder architectuur en werken met portfoliomanagement. Deze andere werkwijze betekent een herinrichting van IMF zelf, om meer en verder vooruit te kijken om vraagstukken in hun volledige context en impact te kunnen beoordelen.
In 2019 zijn ondermeer de volgende activiteiten gerealiseerd:

  • De professionalisering van de regie op ICT heeft mede door de nieuw aangetrokken medewerkers de nodige aandacht gehad;
  • De werving van medewerkers ten behoeve van nieuwe functies is afgerond;
  • Het opstellen van de applicatie-, technische, proces- en informatiearchitectuur loopt door in 2020.

6. Beheer IMF / regulier werk

Naast de projecten zijn er natuurlijk ook nog de reguliere werkzaamheden om de organisatie te ondersteunen bij de uitvoering van hun dagelijkse processen. Daarnaast zijn er nog beheersactiviteiten om de diverse applicaties en de verdere ICT-omgeving actueel te houden. Hieronder enkele omvangrijke activiteiten
In 2019 zijn ondermeer de volgende activiteiten gerealiseerd:

  • Aanbesteden technisch ICT- en werkplekbeheer: De restpunten worden in het eerste kwartaal 2020 uitgevoerd;
  • Invoeren en optimaliseren nieuwe IP-reeks. De restpunten worden in het eerste kwartaal 2020 uitgevoerd;
  • Netwerksegmentering toepassen ten behoeve van informatieveiligheid is afgerond;
  • Uitvoeren van fase 4 en 5 van Identity Access Management (IAM) ter vervolmaking van het proces personele instroom, doorstroom, uitstroom en de geautomatiseerde toekenning van de juiste rollen en rechten aan functionarissen. Dit is gestart en loopt door in 2020.

7. Organisatieontwikkelingen

Dit betreft ondermeer het actief ondersteunen van veelal niet direct te plannen of te begroten ontwikkelingen in de organisatie.
In 2019 zijn de volgende activiteiten gerealiseerd:

  • Oppakken diverse projecten rondom ICT, Falilitair en DIV in verband met de voorgenomen verbouwing van het gemeentehuis: Er is grondig opgeruimd en het fysieke archief is tijdelijk verhuisd;
  • De ondersteuning van de ontwikkelingen rondom zaakgericht werken en het optimaliseren en uniformeren van de document-management systemen zijn opgenomen in het programma digitale transformatie.

8. Digitale transformatie

Naar aanleiding van de evaluatie Zaakgericht werken is in 2019 een visie Digitale Transformatie opgesteld om het digitaal werken en de digitale dienstverlening beter mogelijk te maken. Hiervoor is een kwartiermaker Digitale Transformatie geworven die gestart is om op basis van de visie een programmaplan te schrijven.

In 2020 worden ondermeer de volgende activiteiten gestart:

  • Opstarten programma Digitale transformatie;
  • Het optimaliseren en uniformeren van het documentmanagementsysteem (DMS) ter ondersteuning van het zaakgericht werken.