Wat heeft het gekost in 2019?
Financieel sluit dit programma het jaar 2019 af met een resultaat van: | € 1.955.000. |
Dit is het totaalsaldo van baten en lasten voor dit programma ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).
Lasten en Baten | Rekening | Primitieve | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
(x € 1.000) | 2018 | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 | |
Lasten | ||||||
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | -3.541 | -2.793 | -4.781 | -3.606 | 1.175 |
6.2 | Wijkteams | -3.833 | -4.601 | -4.259 | -3.917 | 341 |
6.3 | Inkomensregelingen | -13.426 | -13.239 | -13.293 | -12.848 | 446 |
6.4 | Begeleide participatie | -1.790 | -1.708 | -1.825 | -1.785 | 40 |
6.5 | Arbeidsparticipatie | -1.798 | -1.409 | -2.007 | -1.630 | 377 |
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -865 | -844 | -844 | -735 | 109 |
6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | -5.401 | -5.712 | -5.215 | -6.022 | -807 |
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | -10.654 | -9.544 | -9.767 | -10.176 | -408 |
6.81 | Geëscaleerde zorg 18+ | -423 | -194 | -809 | -339 | 470 |
6.82 | Geëscaleerde zorg 18- | -1.113 | -1.067 | -1.092 | -1.153 | -61 |
Subtotaal Lasten | -42.843 | -41.112 | -43.892 | -42.211 | 1.681 | |
Baten | ||||||
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 160 | 55 | 105 | 165 | 59 |
6.2 | Wijkteams | 56 | - | 23 | 23 | - |
6.3 | Inkomensregelingen | 10.806 | 10.101 | 9.858 | 10.050 | 192 |
6.5 | Arbeidsparticipatie | 71 | - | 70 | 70 | 1 |
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | - | 6 | 6 | - | -6 |
6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | 430 | 660 | 150 | 176 | 26 |
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | - | - | - | - | - |
6.81 | Geëscaleerde zorg 18+ | 801 | - | 655 | 657 | 2 |
Subtotaal Baten | 12.323 | 10.822 | 10.866 | 11.141 | 274 | |
Saldo Lasten en Baten programma 6 | -30.519 | -30.290 | -33.026 | -31.070 | 1.955 | |
0.10 | Toevoegingen aan reserves (lasten) | -5.015 | 12 | 12 | 12 | - |
0.10 | Onttrekkingen uit reserves (baten) | 3.633 | 2.591 | 2.591 | 2.042 | -550 |
0.10 | Saldo Reserves programma 6 | -1.382 | 2.603 | 2.603 | 2.054 | -550 |
Resultaat programma 6 | -31.901 | -30.422 | -30.422 | -29.017 | 1.405 |
Het totale resultaat op het programma is € 1.955.000. Hiervan is € 1.157.000 toe te schrijven aan de drie taken die vielen onder de transitie (Berenschot). Dit is inclusief een financiële tegenvaller (€ 759.000) die veroorzaakt is door de invoering van het abonnementstarief Wmo. Ook is dit inclusief een eenmalige meevaller van € 482.000 op regionale kosten jeugdhulp met verblijf.
Hierna verklaren we per taakveld de afwijkingen tussen Begroting na wijziging 2019 en de werkelijkheid 2019. De belangrijkste afwijkingen (lasten en baten) per taakveld worden toegelicht. Als richtlijn hanteren we het grensbedrag van toelichting bij afwijkingen van € 50.000 en hoger.
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
€ 45.500 | Voordeel | Lasten: In de begroting is een budget beschikbaar voor ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag, zodat hier een gesubsidieerde plaats binnen de peuteropvang aangeboden kan worden. Hiervan is in 2019 geen gebruik gemaakt. |
€ 45.500 | Voordeel | Lasten: Betreft o.a. het project Koploper, een regionaal project voor cliënt ondersteuning wat door te weinig regionaal draagvlak niet van de grond is gekomen (€ 20.000) en € 25.500 overschot op strategie- en themaplannen. |
€ 996.500 | Voordeel | Lasten: Voor de kadernota is een inschatting gemaakt van de tekorten voor de komende jaren. De inschatting van de tekorten ligt hoger dan blijkt uit het scenario van Berenschot waarop de themaplannen zijn gebaseerd. Dit verschil tussen de kadernota en de themaplannen geeft een extra voordeel van € 620.000. Daarnaast zijn er personeelskosten opgenomen in de kadernota die niet in themaplannen staan, deze werden voorheen uit de bestemmingsreserve gefinancierd. Ook is er extra rekening gehouden met de vermindering van inkomsten Eigen Bijdrage Wmo. |
€ 100.000 | Voordeel | Lasten: Bij de slotrapportage 2018 zijn IBP gelden ter beschikking gesteld waarin Implementatie van aangepaste wijze van inkoop en omgekeerde verordening al opgenomen waren. Deze zijn via de collegeplanning per abuis nogmaals opgenomen. Op deze post zijn de middelen niet uitgegeven en ontstaat hierdoor een voordeel. |
€ 27.000 | Voordeel | Lasten: Alleen de kosten voor het toezicht worden betaald op de post toezicht en handhaving kinderopvang. De kosten voor handhaving drukt op de uren formatie. |
€ 55.500 | Voordeel | Lasten: Het betreft hier maatschappelijke begeleiding van statushouders door vluchtelingenwerk. Bij de start van een traject (als een statushouder in Dronten komt wonen) ontvangt de gemeente een vergoeding van het rijk voor het traject. De trajecten hebben een duur van 18 maanden. Wij geven deze vergoeding door aan Vluchtelingenwerk bij start, halverwege en aan het eind van het traject. |
€ 98.000 | Voordeel | Lasten: In 2017 is het 'plan van aanpak statushouders' opgesteld dat loopt van 2017 tot en met 2020. Hiervoor is een budgetoverheveling ad € 178.000 voorgesteld. Een deel van het faciliteitenbesluit, dit is het geld dat we ontvangen omdat er een AZC in de gemeente Dronten is gevestigd, wordt deels op andere afdelingen ingezet. |
€ 212.000 | Voordeel | Lasten: Voor 2019 is in de voortgangs- Zie het Raadsbesluit Budgetoverhevelingen |
€ 6.000 | Voordeel | Overige kleine posten < € 25.000. |
- € 53.000 | Nadeel | Lasten: Front- en Backoffice: De regionale uitvoerings- en projectkosten zijn met € 24.000 overschreden. De lasten van de interne verwerking van het berichtenverkeer zijn met € 36.000 overschreden. |
- € 184.500 | Nadeel | Lasten: Er is € 184.500 meer aan salarissen en ingeleend personeel binnen formatie verantwoord dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf Bedrijfsvoering. |
- € 159.000 | Nadeel | Lasten: Dit betreft een overschrijding van de kosten van de Regiotaxi. Aan de inkomstenkant staan hier extra inkomsten van € 60.000 (afgerond) tegenover. Per saldo wordt de Regiotaxi met € 99.000 overschreden. Betreft oude WVG voorzieningen. Zie taakveld 6.71 voordeel WMO vervoer van € 156.000. |
€ 1.175.000 | Voordeel | Totaal lasten |
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
€ 59.000 | Voordeel | Baten: Betreft de Eigen Bijdragen Regiotaxi (zie ook het nadeel op de lasten). |
€ 59.000 | Voordeel | Totaal baten |
6.2 Wijkteams
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
- € 372.000 | Nadeel | Lasten: Er is € 349.000 meer aan salarissen verantwoord dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf bedrijfsvoering. |
€ 534.500 | Voordeel | Lasten: Bij Jeugdhulp is functioneel € 534.500 minder begroot dan het Berenschotrapport aangaf. Dit bedrag is bij de verwerking van de themaplannen op een stelpost begroot en komt op deze plek als voordeel tot uiting. De stelpost is bedoeld om overschrijdingen op te vangen. Zie de overschrijding op taakveld 6.72 Ondersteuning Jeugd ZIN van € 775.500. |
€ 110.000 | Voordeel | Lasten: Er is minder uitgegeven op uitbestede werkzaamheden € 68.000 en € 42.000 op projecten. Het voordeel wordt veroorzaakt door al ingezette ombuigingen en gecombineerde uitgaven met o.a. IBP gelden waardoor minder aanspraak is gemaakt op deze budgetten. |
€ 67.500 | Voordeel | Lasten: Het positieve saldo wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door: |
€ 341.000 | Voordeel | Totaal lasten |
6.3 Inkomensregelingen
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
€ 117.000 | Voordeel | Lasten: Analyse van de debiteuren SOZA geeft aan dat de voorziening dubieuze debiteuren SOZA verlaagd kan worden met € 117.000. |
€ 289.500 | Voordeel | Lasten: In de voortgangsrapportage 2019 is een voordeel verwerkt van € 270.500 op de uitkeringen. De definitieve doeluitkering 2019 is vastgesteld op € 9.602.013 en daarmee € 86.312 hoger dan aangenomen bij de voortgangsrapportage 2019. Ten opzichte van de voortgangsrapportage is resultaat € 289.500 positiever. Voor de ontwikkeling van het aantal uitkeringen wordt verwezen naar de sociale monitor; onderdeel participatie. |
€ 100.500 | Voordeel | Lasten: Armoedebeleid uitvoering. In de uitwerking van het armoedebeleidsplan is voor 2019 een stelpost van € 108.000 opgenomen. Deze stelpost is in 2019 niet volledig nodig geweest. |
€ 275.000 | Voordeel | Lasten: Op de post Armoedebeleid-beleid is minder uitgegeven dan begroot. Hiervan is het overschot op het onderdeel Initiatieven samenleving van € 145.000 overgeheveld in het Raadsbesluit Budgetoverhevelingen van 26-3-2020 ten behoeve van de vroegsignalering van schulden en verdeeld over de jaren 2020-2022. Voor het beste idee van Dronten zijn gelden gereserveerd. Het blijkt, ook uit voorgaande jaren, dat er minder ideeën worden aangeleverd waardoor deze gelden niet volledig ingezet zijn. Er zijn dit jaar ook minder bijeenkomsten en preventie op scholen ingezet, gezien de inzet in 2018. Ook hebben we meer ingezet op coalitievorming voor schudenaanpak en schuldenproblematiek en nieuwe beleidsvorming. |
- € 99.000 | Nadeel | Lasten: Er is op het taakveld meer aan salarissen en inhuur uitgegeven dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf bedrijfsvoering. |
- € 225.500 | Nadeel | Lasten: De begroting voor de BBZ is tussentijds niet volledig aangepast waardoor nu een overschrijding ontstaat. Dit voornamelijk op de kosten levensonderhoud en de uitvoeringskosten. Daar staat tegenover dat de baten BBZ € 297.500 hoger zijn dan begroot. Per saldo is voor de BBZ daarom sprake van een positief resultaat van € 72.000. |
- € 11.500 | Nadeel | Overige kleine posten < € 25.000. |
€ 446.000 | Voordeel | Totaal lasten |
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
€ 297.500 | Voordeel | Baten: De begroting voor de BBZ is tussentijds niet volledig aangepast waardoor nu een voordeel ontstaat. Dit voornamelijk op de inkomsten kapitaalverstrekkingen en doeluitkering Rijk. Daar staat tegenover dat de lasten BBZ € 225.500 hoger zijn dan begroot. Per saldo is voor de BBZ daarom sprake van een positief resultaat van € 72.000. |
- € 87.500 | Nadeel | Baten: Dit betreft het nadeel op de declaratie van de BBZ welke voor 25% ten laste van de gemeente blijft. |
- € 18.000 | Nadeel | Overige kleine posten < € 25.000. |
€ 192.000 | Voordeel | Totaal baten |
6.4 Begeleide participatie
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
€ 22.000 | Voordeel | Lasten: Er is minder aan salarissen uitgegeven dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf bedrijfsvoering. |
€ 21.500 | Voordeel | Lasten: In de meicirculaire 2019 is de integratie-uitkering Participatie WSW met € 26.000 verhoogd en een bonus beschut werken toegekend van € 31.500. Uit de jaarrekening van IMpact bleek een nadeel van € 36.000. Jaarlijks wordt een nacalculatie gemaakt van begroot door IMpact versus de werkelijke realisatie. |
- € 3.500 | Nadeel | Overige kleine posten < € 25.000. |
€ 40.000 | Voordeel | Totaal lasten |
6.5 Arbeidsparticipatie
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
€ 274.000 | Voordeel | Lasten: Er is minder aan salarissen en inhuur personeel uitgegeven dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf bedrijfsvoering. |
€ 75.000 | Voordeel | Lasten: Het voordeel op de overige uitvoeringskosten WWB-werkdeel betreft voornamelijk de afrekening ESF subsidie Regionale Aanpak Werkloosheid. Een bedrag van € 52.800 wordt overgeheveld naar 2020. Zie het Raadsbesluit budgetoverhevelingen van 26-3-2020. |
€ 28.000 | Voordeel | Lasten: Overschot op Verhoging Taalniveau Statushouders. Statushouders worden in trajecten bij IMpact intensief begeleid bij zowel verhoging van het taalniveau als bij arbeidsparticipatie. De lasten worden verdeeld over re-integratie, Faciliteitenbesluit en Inburgering. Door de verdeelsleutel is bij inburgering een voordeel ontstaan. |
€ 377.000 | Voordeel | Totaal lasten |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
€ 109.000 | Voordeel | Lasten: De uitgaven aan woningaanpassingen zijn in 2019 lager geweest dan begroot. Begroot zijn de gemiddelde uitgaven over jaren. De werkelijke uitgaven zijn afhankelijk van aard en aantal van de aanvragen en kunnen per jaar afwijken. |
€ 109.000 | Voordeel | Totaal lasten |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
- € 452.500 | Nadeel | Lasten: De uitgaven Maatschappelijke Begeleiding ZIN zijn hoger dan begroot. Per saldo (ZIN en PGB) is het budget voor Maatschappelijke Begeleiding met € 203.000 (€ 452.500 -/- € 249.500) overschreden. De inhoudelijke verantwoording vindt u terug in de paragraaf Sociale Monitor bij het onderdeel Zelfredzaamheid. Zie ook voordeel bij de uitgaven voor PGB's. |
- € 873.500 | Nadeel | Lasten: Betreft overschrijding Huishoudelijke Ondersteuning ZIN. Gesaldeerd met het voordelige saldo van € 108.500 aan Huishoudelijke Ondersteuning PGB wordt het totale budget voor Huishoudelijke Ondersteuning met € 765.500 overschreden. De invoering van het abonnementstarief heeft een toestroom van het aantal aanvragen Huishoudelijke Ondersteuning veroorzaakt. De inhoudelijke verantwoording vindt u terug in de paragraaf Sociale Monitor bij het onderdeel Zelfredzaamheid. Zie ook voordeel bij de uitgaven voor PGB’s. |
€ 358.000 | Voordeel | Lasten: Betreft geleverde zorg Persoons Gebonden Budget (PGB). Aan Huishoudelijke Ondersteuning is € 108.500 en aan Maatschappelijke Begeleiding WMO € 249.500 minder uitgeven dan begroot. Zie ook Nadeel bij de uitgaven Maatschappelijke begeleiding Zorg In Natura (ZIN) en Huishoudelijke Ondersteuning (ZIN). |
€ 133.000 | Voordeel | Lasten: Betreft voordeel op WMO vervoer (scootmobielen). Betreft oude WVG voorzieningen. Zie ook nadeel Regiotaxi op taakveld 6.1 van € 99.000. |
€ 28.000 | Voordeel | Overige kleine posten < € 25.000. |
- € 807.000 | Nadeel | Totaal lasten |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18 -
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
- € 658.500 | Nadeel | Lasten: Ondersteuning Jeugd ZIN. De posten ambulante begeleiding, behandeling, Jeugd GGZ en niet gecontracteerde zorg zijn met € 658.500 overschreden. Zie ook het voordeel op de stelpost bij taakveld 6.2 Toegang, werkwijze en preventie Jeugd van € 534.500. Per saldo is spraken van een overschrijding van € 124.000. |
- € 70.000 | Nadeel | Lasten: Voor Ondersteuning Jeugd PGB is in 2019 meer aangevraagd en toegekend dan in de begroting is opgenomen. |
€ 39.000 | Voordeel | Lasten: Op het taakveld is minder aan salarissen uitgegeven dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf bedrijfsvoering. |
€ 281.000 | Voordeel | Lasten: Doordat een aantal gemeenten het maatwerk Jeugdhulp met Verblijf via de Regio hebben afgewikkeld en een aantal gemeenten dit zelf hebben gedaan was dit niet geheel in beeld. Inmiddels is het overzicht er wel. Dit heeft geleid tot een wijziging in de verdeling over gemeenten van de Regionale kosten Jeugdhulp met verblijf en hierdoor is een voordeel ontstaan van € 475.000. De lokale kosten op deze post, Landelijke Transmurale Afspraak (LTA) en Jeugd GGZ zijn met € 194.000 overschreden. |
- € 408.000 | Nadeel | Totaal lasten |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
€ 58.000 | Voordeel | Lasten: Er is minder aan salarissen uitgegeven dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf bedrijfsvoering. |
€ 412.000 | Voordeel | Lasten: In totaal is, inclusief een voordeel aan de inkomstenzijde, € 413.500 overgeheveld naar 2020 voor de doordecentralisatie van Regionale taken (€ 372.000) en vroegsignalering schulden (€ 41.500). Zie het Raadsbesluit Budgetoverhevelingen van 26-3-2020. |
€ 470.000 | Voordeel | Totaal lasten |
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Bedragen | Voordeel/nadeel | Toelichting |
- € 13.500 | Nadeel | Lasten: De afrekening met de regio voor hulp in het kader van Veiligheid (jeugdbescherming) viel € 13.500 hoger uit dan begroot. |
- € 47.500 | Nadeel | Lasten: Op het taakveld is meer aan salarissen uitgegeven dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf bedrijfsvoering. |
- € 61.000 | Nadeel | Totaal lasten |