Jaarstukken 2019

Programma 6 Sociaal domein

Wat heeft het gekost in 2019?

Wat heeft het gekost in 2019?

Financieel sluit dit programma het jaar 2019 af met een resultaat van:

€ 1.955.000.

Dit is het totaalsaldo van baten en lasten voor dit programma ten opzichte van de begroting na wijzigingen (-/- is een nadelig resultaat).

Lasten en Baten

Rekening

Primitieve
Begroting

Begroting na wijziging

Rekening

Verschil

(x € 1.000)

2018

2019

2019

2019

2019

Lasten

6.1

Samenkracht en burgerparticipatie

-3.541

-2.793

-4.781

-3.606

1.175

6.2

Wijkteams

-3.833

-4.601

-4.259

-3.917

341

6.3

Inkomensregelingen

-13.426

-13.239

-13.293

-12.848

446

6.4

Begeleide participatie

-1.790

-1.708

-1.825

-1.785

40

6.5

Arbeidsparticipatie

-1.798

-1.409

-2.007

-1.630

377

6.6

Maatwerkvoorzieningen (WMO)

-865

-844

-844

-735

109

6.71

Maatwerkdienstverlening 18+

-5.401

-5.712

-5.215

-6.022

-807

6.72

Maatwerkdienstverlening 18-

-10.654

-9.544

-9.767

-10.176

-408

6.81

Geëscaleerde zorg 18+

-423

-194

-809

-339

470

6.82

Geëscaleerde zorg 18-

-1.113

-1.067

-1.092

-1.153

-61

Subtotaal Lasten

-42.843

-41.112

-43.892

-42.211

1.681

Baten

6.1

Samenkracht en burgerparticipatie

160

55

105

165

59

6.2

Wijkteams

56

-

23

23

-

6.3

Inkomensregelingen

10.806

10.101

9.858

10.050

192

6.5

Arbeidsparticipatie

71

-

70

70

1

6.6

Maatwerkvoorzieningen (WMO)

-

6

6

-

-6

6.71

Maatwerkdienstverlening 18+

430

660

150

176

26

6.72

Maatwerkdienstverlening 18-

-

-

-

-

-

6.81

Geëscaleerde zorg 18+

801

-

655

657

2

Subtotaal Baten

12.323

10.822

10.866

11.141

274

Saldo Lasten en Baten programma 6

-30.519

-30.290

-33.026

-31.070

1.955

0.10

Toevoegingen aan reserves (lasten)

-5.015

12

12

12

-

0.10

Onttrekkingen uit reserves (baten)

3.633

2.591

2.591

2.042

-550

0.10

Saldo Reserves programma 6

-1.382

2.603

2.603

2.054

-550

Resultaat programma 6

-31.901

-30.422

-30.422

-29.017

1.405

Het totale resultaat op het programma is € 1.955.000. Hiervan is € 1.157.000 toe te schrijven aan de drie taken die vielen onder de transitie (Berenschot). Dit is inclusief een financiële tegenvaller (€ 759.000) die veroorzaakt is door de invoering van het abonnementstarief Wmo. Ook is dit inclusief een eenmalige meevaller van € 482.000 op regionale kosten jeugdhulp met verblijf.

Hierna verklaren we per taakveld de afwijkingen tussen Begroting na wijziging 2019 en de werkelijkheid 2019. De belangrijkste afwijkingen (lasten en baten) per taakveld worden toegelicht. Als richtlijn hanteren we het grensbedrag van toelichting bij afwijkingen van € 50.000 en hoger.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

€ 45.500

Voordeel

Lasten: In de begroting is een budget beschikbaar voor ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag, zodat hier een gesubsidieerde plaats binnen de peuteropvang aangeboden kan worden. Hiervan is in 2019 geen gebruik gemaakt.

€ 45.500

Voordeel

Lasten: Betreft o.a. het project Koploper, een regionaal project voor cliënt ondersteuning wat door te weinig regionaal draagvlak niet van de grond is gekomen (€ 20.000) en € 25.500 overschot op strategie- en themaplannen.

€ 996.500

Voordeel

Lasten: Voor de kadernota is een inschatting gemaakt van de tekorten voor de komende jaren. De inschatting van de tekorten ligt hoger dan blijkt uit het scenario van Berenschot waarop de themaplannen zijn gebaseerd. Dit verschil tussen de kadernota en de themaplannen geeft een extra voordeel van € 620.000. Daarnaast  zijn er personeelskosten opgenomen in de kadernota die niet in themaplannen staan, deze werden voorheen uit de bestemmingsreserve gefinancierd. Ook is er extra rekening gehouden met de vermindering van inkomsten Eigen Bijdrage Wmo.

€ 100.000

Voordeel

Lasten: Bij de slotrapportage 2018 zijn IBP gelden ter beschikking gesteld waarin Implementatie van aangepaste wijze van inkoop en omgekeerde verordening al opgenomen waren. Deze zijn via de collegeplanning per abuis nogmaals opgenomen. Op deze post zijn de middelen niet uitgegeven en ontstaat hierdoor een voordeel.

€ 27.000

Voordeel

Lasten: Alleen de kosten voor het toezicht worden betaald op de post toezicht en handhaving kinderopvang. De kosten voor handhaving drukt op de uren formatie.

€ 55.500

Voordeel

Lasten: Het betreft hier maatschappelijke begeleiding van statushouders door vluchtelingenwerk. Bij de start van een traject (als een statushouder in Dronten komt wonen) ontvangt de gemeente een vergoeding van het rijk voor het traject. De trajecten hebben een duur van 18 maanden. Wij geven deze vergoeding door aan Vluchtelingenwerk bij start, halverwege en aan het eind van het traject.

€ 98.000

Voordeel

Lasten: In 2017 is het 'plan van aanpak statushouders' opgesteld dat loopt van 2017 tot en met 2020. Hiervoor is een budgetoverheveling ad € 178.000 voorgesteld. Een deel van het faciliteitenbesluit, dit is het geld dat we ontvangen omdat er een AZC in de gemeente Dronten is gevestigd, wordt deels op andere afdelingen ingezet.

€ 212.000

Voordeel

Lasten: Voor 2019 is in de voortgangs-
rapportage 2019 besloten incidenteel € 380.000 uit het IBP (Inter Bestuurlijk Programma) ter beschikking te stellen voor projecten ten behoeven van de strategie Sociaal Domein. Een aantal projecten loopt nog door in 2020 en voor deze projecten is € 110.000 overgeheveld ten behoeve van de uitvoering Strategie Sociaal Domein en € 15.000 overgeheveld ten behoeve van de tijdelijke vervanging van een re-integratie-consulent.

Zie het Raadsbesluit Budgetoverhevelingen
van  maart 2020. Het restant van € 87.000 valt vrij ten gunste van het jaarrekeningresultaat.

€ 6.000

Voordeel

Overige kleine posten < € 25.000.

- € 53.000

Nadeel

Lasten: Front- en Backoffice: De regionale uitvoerings- en projectkosten zijn met € 24.000 overschreden. De lasten van de interne verwerking van het berichtenverkeer zijn met € 36.000 overschreden.

- € 184.500

Nadeel

Lasten: Er is € 184.500 meer aan salarissen en ingeleend personeel binnen formatie verantwoord dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf Bedrijfsvoering.

- € 159.000

Nadeel

Lasten: Dit betreft een overschrijding van de kosten van de Regiotaxi. Aan de inkomstenkant staan hier extra inkomsten van € 60.000 (afgerond) tegenover. Per saldo wordt de Regiotaxi met € 99.000 overschreden. Betreft oude WVG voorzieningen. Zie taakveld 6.71 voordeel WMO vervoer van € 156.000.

 € 1.175.000

Voordeel

Totaal lasten

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

€ 59.000

Voordeel

Baten: Betreft de Eigen Bijdragen Regiotaxi (zie ook het nadeel op de lasten).

 € 59.000

Voordeel

Totaal baten

6.2 Wijkteams

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

- € 372.000

Nadeel

Lasten: Er is € 349.000 meer aan salarissen verantwoord dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf bedrijfsvoering.
Daarnaast is er een overschrijding op de uitvoeringskosten Wmo voor de overige onderdelen van € 22.500.

€ 534.500

Voordeel

Lasten: Bij Jeugdhulp is functioneel € 534.500 minder begroot dan het Berenschotrapport aangaf. Dit bedrag is bij de verwerking van de themaplannen op een stelpost begroot en komt op deze plek als voordeel tot uiting. De stelpost is bedoeld om overschrijdingen op te vangen. Zie de overschrijding op taakveld 6.72 Ondersteuning Jeugd ZIN van € 775.500.

€ 110.000

Voordeel

Lasten: Er is minder uitgegeven op uitbestede werkzaamheden € 68.000 en € 42.000 op projecten. Het voordeel wordt veroorzaakt door al ingezette ombuigingen en gecombineerde uitgaven met o.a. IBP gelden waardoor minder aanspraak is gemaakt op deze budgetten.

€ 67.500

Voordeel

Lasten: Het positieve saldo wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door:
- Terugvordering van de subsidie aan de GGD inzake uitvoering van plusproducten over de jaren 2017 en 2018 (€ 36.500);
- Het Rijksvaccinatieprogramma is begroot op deze post. Echter hoort hier de vaccinatie van 0-4 jarigen via Icare thuis. Vaccinatie van 5-18 jarigen vindt plaats via de GGD bij taakveld 7.1. De kosten van vaccinatie op taakveld 6.2 zijn daarom lager dan begroot (€ 30.500).

 € 341.000

Voordeel

Totaal lasten

6.3 Inkomensregelingen

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

€ 117.000

Voordeel

Lasten: Analyse van de debiteuren SOZA geeft aan dat de voorziening dubieuze debiteuren SOZA verlaagd kan worden met € 117.000.

€ 289.500

Voordeel

Lasten: In de voortgangsrapportage 2019 is een voordeel verwerkt van € 270.500 op de uitkeringen. De definitieve doeluitkering 2019 is vastgesteld op € 9.602.013 en daarmee € 86.312 hoger dan aangenomen bij de voortgangsrapportage 2019. Ten opzichte van de voortgangsrapportage is resultaat € 289.500 positiever. Voor de ontwikkeling van het aantal uitkeringen wordt verwezen naar de sociale monitor; onderdeel participatie.

€ 100.500

Voordeel

Lasten: Armoedebeleid uitvoering. In de uitwerking van het armoedebeleidsplan is voor 2019 een stelpost van € 108.000 opgenomen. Deze stelpost is in 2019 niet volledig nodig geweest.  

€ 275.000

Voordeel

Lasten: Op de post Armoedebeleid-beleid is minder uitgegeven dan begroot. Hiervan is het overschot op het onderdeel Initiatieven samenleving van € 145.000 overgeheveld in het Raadsbesluit Budgetoverhevelingen van 26-3-2020 ten behoeve van de vroegsignalering van schulden en verdeeld over de jaren 2020-2022. Voor het beste idee van Dronten zijn gelden gereserveerd. Het blijkt, ook uit voorgaande jaren, dat er minder ideeën worden aangeleverd waardoor deze gelden niet volledig ingezet zijn. Er zijn dit jaar ook minder bijeenkomsten en preventie op scholen ingezet, gezien de inzet in 2018. Ook hebben we meer ingezet op coalitievorming voor schudenaanpak en schuldenproblematiek en nieuwe beleidsvorming.

- € 99.000

Nadeel

Lasten: Er is op het taakveld meer aan salarissen en inhuur uitgegeven dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf bedrijfsvoering.

- € 225.500

Nadeel

Lasten: De begroting voor de BBZ is tussentijds niet volledig aangepast waardoor nu een overschrijding ontstaat. Dit voornamelijk op de kosten levensonderhoud en de uitvoeringskosten. Daar staat tegenover dat de baten BBZ € 297.500 hoger zijn dan begroot. Per saldo is voor de BBZ daarom sprake van een positief resultaat van € 72.000.

- € 11.500

Nadeel

Overige kleine posten < € 25.000.

 € 446.000

Voordeel

Totaal lasten

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

€ 297.500

Voordeel

Baten: De begroting voor de BBZ is tussentijds niet volledig aangepast waardoor nu een voordeel ontstaat. Dit voornamelijk op de inkomsten kapitaalverstrekkingen en doeluitkering Rijk. Daar staat tegenover dat de lasten BBZ € 225.500 hoger zijn dan begroot. Per saldo is voor de BBZ daarom sprake van een positief resultaat van € 72.000.

- € 87.500

Nadeel

Baten: Dit betreft het nadeel op de declaratie van de BBZ welke voor 25% ten laste van de gemeente blijft.

- € 18.000

Nadeel

Overige kleine posten < € 25.000.

 € 192.000

Voordeel

Totaal baten

6.4 Begeleide participatie

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

€ 22.000

Voordeel

Lasten: Er is minder aan salarissen uitgegeven dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf bedrijfsvoering.

€ 21.500

Voordeel

Lasten: In de meicirculaire 2019 is de integratie-uitkering Participatie WSW met € 26.000 verhoogd en een bonus beschut werken toegekend van € 31.500. Uit de jaarrekening van IMpact bleek een nadeel van € 36.000. Jaarlijks wordt een nacalculatie gemaakt van begroot door IMpact versus de werkelijke realisatie.

- € 3.500

Nadeel

Overige kleine posten < € 25.000.

 € 40.000

Voordeel

Totaal lasten

6.5 Arbeidsparticipatie

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

€ 274.000

Voordeel

Lasten: Er is minder aan salarissen en inhuur personeel uitgegeven dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf bedrijfsvoering.

€ 75.000

Voordeel

Lasten: Het voordeel op de overige uitvoeringskosten WWB-werkdeel betreft voornamelijk de afrekening ESF subsidie Regionale Aanpak Werkloosheid. Een bedrag van € 52.800 wordt overgeheveld naar 2020. Zie het Raadsbesluit budgetoverhevelingen van 26-3-2020.

€ 28.000

Voordeel

Lasten: Overschot op Verhoging Taalniveau Statushouders. Statushouders worden in trajecten bij IMpact intensief begeleid bij zowel verhoging van het taalniveau als bij arbeidsparticipatie. De lasten worden verdeeld over re-integratie, Faciliteitenbesluit en Inburgering. Door de verdeelsleutel is bij inburgering een voordeel ontstaan.

 € 377.000

Voordeel

Totaal lasten

6.6 Maatwerkvoorzieningen (Wmo)

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

€ 109.000

Voordeel

Lasten: De uitgaven aan woningaanpassingen zijn in 2019 lager geweest dan begroot. Begroot zijn de gemiddelde uitgaven over jaren. De werkelijke uitgaven zijn afhankelijk van aard en aantal van de aanvragen en kunnen per jaar afwijken.

 € 109.000

Voordeel

Totaal lasten

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

- € 452.500

Nadeel

Lasten: De uitgaven Maatschappelijke Begeleiding ZIN zijn hoger dan begroot. Per saldo (ZIN en PGB) is het budget voor Maatschappelijke Begeleiding met € 203.000 (€ 452.500 -/- € 249.500) overschreden. De inhoudelijke verantwoording vindt u terug in de paragraaf Sociale Monitor bij het onderdeel Zelfredzaamheid. Zie ook voordeel bij de uitgaven voor PGB's.

- € 873.500

Nadeel

Lasten: Betreft overschrijding Huishoudelijke Ondersteuning ZIN. Gesaldeerd met het voordelige saldo van € 108.500 aan Huishoudelijke Ondersteuning PGB wordt het totale budget voor Huishoudelijke Ondersteuning met € 765.500 overschreden. De invoering van het abonnementstarief heeft een toestroom van het aantal aanvragen Huishoudelijke Ondersteuning veroorzaakt. De inhoudelijke verantwoording vindt u terug in de paragraaf Sociale Monitor bij het onderdeel Zelfredzaamheid. Zie ook voordeel bij de uitgaven voor PGB’s.

€ 358.000

Voordeel

Lasten: Betreft geleverde zorg Persoons Gebonden Budget (PGB). Aan Huishoudelijke Ondersteuning is € 108.500 en aan Maatschappelijke Begeleiding WMO € 249.500 minder uitgeven dan begroot. Zie ook Nadeel bij de uitgaven Maatschappelijke begeleiding Zorg In Natura (ZIN) en Huishoudelijke Ondersteuning (ZIN).

€ 133.000

Voordeel

Lasten: Betreft voordeel op WMO vervoer (scootmobielen). Betreft oude WVG voorzieningen. Zie ook nadeel Regiotaxi op taakveld 6.1 van € 99.000.

€ 28.000

Voordeel

Overige kleine posten < € 25.000.

- € 807.000

Nadeel

Totaal lasten

6.72 Maatwerkdienstverlening 18 -

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

- € 658.500

Nadeel

Lasten: Ondersteuning Jeugd ZIN. De posten ambulante begeleiding, behandeling, Jeugd GGZ en niet gecontracteerde zorg zijn met € 658.500 overschreden. Zie ook het voordeel op de stelpost bij taakveld 6.2 Toegang, werkwijze en preventie Jeugd van € 534.500. Per saldo is spraken van een overschrijding van € 124.000.

- € 70.000

Nadeel

Lasten: Voor Ondersteuning Jeugd PGB is in 2019 meer aangevraagd en toegekend dan in de begroting is opgenomen.

€ 39.000

Voordeel

Lasten: Op het taakveld is minder aan salarissen uitgegeven dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf bedrijfsvoering.

€ 281.000

Voordeel

Lasten: Doordat een aantal gemeenten het maatwerk Jeugdhulp met Verblijf via de Regio hebben afgewikkeld en een aantal gemeenten dit zelf hebben gedaan was dit niet geheel in beeld. Inmiddels is het overzicht er wel. Dit heeft geleid tot een wijziging in de verdeling over gemeenten van de Regionale kosten Jeugdhulp met verblijf en hierdoor is een voordeel ontstaan van € 475.000. De lokale kosten op deze post, Landelijke Transmurale Afspraak (LTA) en Jeugd GGZ zijn met € 194.000 overschreden.

- € 408.000

Nadeel

Totaal lasten

6.81 Geëscaleerde zorg 18+

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

 € 58.000

Voordeel

Lasten: Er is minder aan salarissen uitgegeven dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf bedrijfsvoering.

€ 412.000

Voordeel

Lasten: In totaal is, inclusief een voordeel aan de inkomstenzijde, € 413.500 overgeheveld naar 2020 voor de doordecentralisatie van Regionale taken (€ 372.000) en vroegsignalering schulden (€ 41.500). Zie het Raadsbesluit Budgetoverhevelingen van 26-3-2020.

 € 470.000

Voordeel

Totaal lasten

6.82 Geëscaleerde zorg 18-

Bedragen

Voordeel/nadeel

Toelichting

- € 13.500

Nadeel

Lasten: De afrekening met de regio voor hulp in het kader van Veiligheid (jeugdbescherming) viel € 13.500 hoger uit dan begroot.

- € 47.500

Nadeel

Lasten: Op het taakveld is meer aan salarissen uitgegeven dan begroot. Een nadere toelichting wordt gegeven in de paragraaf bedrijfsvoering.

 - € 61.000

Nadeel

Totaal lasten